Externe mailserver instellen (MX-record wijzigen)

Je kunt ervoor kiezen om e-mails extern af te laten leveren bij een andere e-mailprovider. Hiervoor dien je het MX-record aanpassen. Het MX-record bepaalt waar de e-mails van je domeinnaam worden afgeleverd. Je kunt het MX-record wijzigen via het klantenpaneel en via DirectAdmin. Hieronder lichten we beide opties toe.

1. Het MX-record aanpassen via het klantenpaneel

Let op: wil je geen DNS beheer meer gebruiken en zet je DNS beheer uit, dan gaan de ingestelde DNS records verloren. Je dient na het uitzetten van DNS beheer de nameservers wel weer in te stellen door het domein aan je hostingpakket te koppelen zodat het domein bereikbaar blijft. Lees hier hoe dit werkt.

Je ziet het volgende na het aanzetten van DNS-beheer:

Afbeelding4

Je ziet twee MX-records. Je kunt MX-records verwijderen, toevoegen of aanpassen door de MX value aan te passen. In het vakje PR staat de prioriteit. Onder PR zie je twee getallen staan, 10 en 20. Dit is de volgorde van mailservers waar de mail afgeleverd moet worden. Reageert de mailserver met de PR waarde 10 niet, dan zal automatisch het volgende MX record geprobeerd worden.

Daarnaast kan het zijn dat je naar een MX-record een IP-adres van de provider ontvangt waarop de mailserver draait. Deze kun je niet zo als MX-record instellen maar je moet hier eerst een A record van maken. Het IP van je mailserver is bijvoorbeeld 1.1.1.1. Je past dan het mail.jouwversiodomein.nl A record aan naar het IP-adres van de mailserver. Daarna klik je op opslaan. Binnen 4 tot 24 uur zal de DNS aangepast zijn en je e-mail wordt extern afgeleverd.

Let op: de overige records na aanzetten van DNS-beheer staan op 185.182.56.12, het IP van de DNS parkeerserver. Indien de website en andere records moeten doorverwijzen naar je webhostingpakket dan dien je dit IP in alle overige records aan te passen naar het IP van je hostingpakket. Deze kun je vinden in het klantenpaneel onder mijn producten > webhosting of reseller hosting > overzicht > vergrootglas voor pakket > bekijk gegevens. Als de domeinnaam ook is aangemaakt in DirectAdmin dan moet je hier een instelling wijzigen. Je moet DirectAdmin laten weten dat de e-mail van deze domeinnaam extern wordt afgeleverd. Dit doe je onder het kopje MX-records in DirectAdmin.

Afbeelding5

Als je dit niet ziet, dan volg je DNS managment in Directadmin aanzetten. Je vinkt nu use local mailserver uit. De e-mail zal nu ook door de server zelf extern afgeleverd worden.

Afbeelding6

2. Het MX-record aanpassen via DirectAdmin

Indien je MX-records wilt instellen via DirectAdmin dient het domein gekoppeld te zijn aan het hostingpakket, en DNS beheer uit te staan. Heb je DNS beheer nog aan staan en wil je het domein aan het hostingpakket koppelen, volg dan dit artikel. Je doet dit onder DNS Magement in DirectAdmin. Als je dit niet ziet, dan volg je dit artikel.

Afbeelding7

Onder DNS Management maak je hetzelfde A record aan zoals je dat zou doen in het klantenpaneel. Let wel op dat in DirectAdmin een punt achter een record moet komen te staan als je deze voluit schrijft:

Afbeelding8

Verwijder hierna het oude Mail A record zodat er maar één mail.dedomeinnaam.nl bestaat. Vergeet ook niet hierna use local mailserver uit te vinken in DirectAdmin onder MX-records zoals hierboven beschreven. Als je via DirectAdmin de MX-records aanpast dan moeten de nameservers van het hosting pakket op je domeinnaam staan ingesteld.

Bekijk ook
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Bekijk ook
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Zo ben je altijd als eerste op de hoogte
Heeft dit artikel je geholpen?