1. Shaun Janssens Member

Wat vind jij noodzakelijk?

Topic geplaatst op: 19-06-2012 om 12:08

Dag vps'ers!

Vandaag heb ik mijn vps besteld en als alles goed mee zit met de Belgische banken moet het geld over vijf dagen aankomen. Het is een starters vps met 512 MB ram geheugen en een disk van 60 GB. Dat ter zijde.

De reden dat ik deze vps heb aangeschaft (of cadeau gekregen beter) is in de eerste plaats om meer ervaring op te doen om later eventueel mijn eigen bedrijfje te kunnen oprichten. De vps zal ik dus gebruiken om te leren werken met Linux. Mijn tweede doel is om mijn eigen dropbox erop te installeren zodat ik waar dan ook mijn bestanden bij de hand heb en waar ik ook volledige controle over heb. Verder is het de bedoeling dat ik een controle paneel (ispconfig) installeer.

Maar nu heb ik jullie nodig! Wat vinden jullie naast apache, php, mysql en ispconfig nog noodzakelijk op een webserver in het opzicht om webhosting aan te bieden? Ik denk zo aan phpmyadmin en roundcube maar jullie hebben vast en zeker veel meer ervaring!

Dus nog even kort, wat vinden jullie noodzakelijk op een server door de ogen van een webhosting (user)?

Ik wil jullie allemaal alvast bedankt voor jullie hulpvolle antwoorden!

Groeten,
    Shaun

2. Peter Jansen Member
    Reactie geplaatst op: 19-06-2012 om 21:12

Kijk ook eens op webhostingtalk.nl, dan hoef je het wiel niet steeds opnieuw uit te vinden.

Als dropbox adviseer ik je ownCloud 4.0, installatie handleidingen voor ownCloud en nog veel meer zaken vind je op howtoforge.com

Kijk even goed welk image je op je vps plaatst, ik heb al de gekste dingen met de door versio beschikbaar gestelde images meegemaakt. Debian 32 bits schijnt tot nu de meest betrouwbare.

Vond u dit antwoord nuttig?

3. remcok Member
    Reactie geplaatst op: 21-06-2012 om 21:51

Je wilt webhosting aanbieden. Dat kan prima met een VPS en de juiste skillz.

Maar waarom heb je dan niet gewoon een reseller pack afgenomen bij Versio. Dat is waarschijnlijk nog goedkoper, makkelijker en wordt onderhouden en veilig gehouden door Versio.
    Vooral dat laatste is een groot probleem voor (met alle respect) beginners zoals jij. Software installeren en configureren, kan iedere vent. Het echte werk begint pas daarna: de boel veilig maken en houden.

Het is natuurlijk prima om die ervaring op de VPS op te lopen, maar ik vermoed (gezien je bericht) dat je nu zonder zwembandjes in het diepe springt, terwijl je misschien beter met zwembandjes in het midden kan springen, zodat je de bodem nog als backup hebt.

My 2 cents. Ik denk dat een reseller pack beter bij je had gepast.

4. RayHammer Member
    Reactie geplaatst op: 22-06-2012 om 10:28

1.spamassassin
    2.phpmyadmin
    3.roundcube
    4.SquirrelMail
    5.Taal Nederlands als optie
    6.Up to Date server is een must
    7.suPHP PHP 5

En nog wel wat meer. Maar heb geen ervaring met ispconfig.

Belangrijk! backups maken op andere lokatie

5. Royal Webbers Member
    Reactie geplaatst op: 22-06-2012 om 11:03

@remcok voor de reseller hosting van Versio ligt het wel wat genuanceerder, de server waar ik een reseller pakket heb is zeker niet up to date, dit heb je zelf toch makkelijker in de hand op een VPS!

6. RayHammer Member
    Reactie geplaatst op: 23-06-2012 om 09:32

@Royal Webbers En zo is het dus ook. Daarom ben ik het totaal eens met u.

7. remcok Member
    Reactie geplaatst op: 23-06-2012 om 10:41

Ik had het niet over 'up to date' maar aover veilig houden. Die 2 raken elkaar overigens ook, en ik ben het eens dat je dat met een VPS beter in de hand kan houden, maar dan moet je naar mijn mening wel weten wat je doet. Daar doel ik een beetje op.

8. Shaun Janssens Member
    Reactie geplaatst op: 25-06-2012 om 15:37

Ik denk dat jullie het toch net wat verkeerd hebben verstaan hoor. "De reden dat ik deze vps heb aangeschaft (of cadeau gekregen beter) is in de eerste plaats om meer ervaring op te doen om later eventueel mijn eigen bedrijfje te kunnen oprichten." Daar staat "later" in. Mijn bedoeling van deze vps is het installeren van een setup en deze dan helemaal tot de dood drijven om dan terug opnieuw te beginnen. Kort samengevat "hoe sloop ik een vps".

9. RayHammer Member
    Reactie geplaatst op: 26-06-2012 om 09:28

Dan kan je beter wat tutorials gaan lezen in plek van je VPS te gaan sloopen. Maar dat is mijn mening uiteraard.

10. RayHammer Member
    Reactie geplaatst op: 26-06-2012 om 09:30

Als je het dan toch doet, doe het dan thuis op een computer met linux en ispconfig. Maar denk dat je daar nog geen ervaring in hebt.

11. RayHammer Member
    Reactie geplaatst op: 26-06-2012 om 09:32

Is het de bedoeling dat je de OS ook wilt sloopen zoals u dat noemt?

12. zwerfkat Member
    Reactie geplaatst op: 27-06-2012 om 08:15

Gebruik een paar zeer eenvoudige wachtwoorden voor SSH, zoals "John" of "test" dan wordt je server vanzelf gesloopt door aanvallen van buitenaf!

13. Matthias Streulens Member
    Reactie geplaatst op: 06-08-2012 om 13:57

Ik heb 2 servers draaien op de nieuwe Cloud:

Alles is praktisch opgezet op 1 à 2 uur tijd.

1 webserver:
    Ubuntu Server 12.04 LTS
    2 schijven:
    hda met 10GB voor systeem
    hdb met x GB voor webdata
    Apache 2.2.22
    Mysql Server 5.5
    PHP 5.3
    suPHP 5.2
    ProFTPd
    phpMyAdmin
    local Postfix-server

Mail-server (ook voor opslag data):
    Ubuntu Server 12.04 LTS
    2 schijven:
    hda met 10GB voor systeem
    hdb met x GB voor data en opslag mail
    Postfix-server in samenwerking met Mysql (alles zit in mysqldb)
    Dovecot IMAP
    PostfixAdmin om mailbeheer te doen
    Roundcube voor webmail
    Apache 2.2.22
    Mysql Server 5.5
    PHP 5.3
    ProFTPd
    phpMyAdmin

14. Peter Bin Member
    Reactie geplaatst op: 06-08-2012 om 17:10

Ik snap niet echt wat iedereen moeilijk doet, Shaun heeft een VPS besteld om meer ervaring op te doen.
    Dan maakt het niet uit om de VPS te slopen, dan leer je alleen maar wat je de volgende keer niet moet doen.

Shaun, installeer mod_ruid2 en csf firewall.

Succes!