1. Pieter Member

Inloggen op webmail lukt niet

Topic geplaatst op: 12-09-2018 om 08:08

Ik heb sinds gisterenavond webhosting bij jullie en ik ben alles nog aan het verkennen. Maar gewoon maar inloggen op mijn mailaccount lukt al niet...
    Ik vul als 'Gebruikersnaam' mijn volledige e-mailadres in (dat ik vind onder 'E-mailmanagement' > 'E-mailaccounts') en het wachtwoord is toch hetzelfde als mijn DirectAdmin wachtwoord?
    Ik krijg steeds de melding 'Aanmelden mislukt'.

Wat doe ik verkeerd?

Reageer
  2. Gavon Versio medewerker
    Reactie geplaatst op: 12-09-2018 om 12:52

Hallo Pieter,

Je logt in Directadmin in met de gebruikersnaam van het pakket, je kan aan de hand van het volgende artikel je inloggegevens opnieuw opvragen: https://www.versio.nl/artikelen/96-wat-kan-ik-doen-als-ik-mijn-wachtwoord-kwijt-of-vergeten-ben

Vond u dit antwoord nuttig?

3. Pieter Member
    Reactie geplaatst op: 13-09-2018 om 21:07

Beste,

Voor alle duidelijkheid: ik heb geen problemen om in te loggin in DirectAdmin en ik ben ook mijn inloggegevens niet kwijt. Ik heb problemen om aan te melden in Roundcube Webmail.

Als ik op het inlogscherm mijn gebruikersnaam en wachtwoord ingeef die ik ook gebruik voor DirectAdmin, krijg ik de foutmelding: "Ongeldige servernaam".
    Als ik daarentegen mijn volledig mailadres ingeef bij gebruikersnaam (dus inclusief server), krijg ik de foutmelding: "Aanmelden mislukt".

Het vreemde is dat het mij gisterenmiddag wel even gelukt is om in te loggen (gebruik makend van mijn korte gebruikersnaam). Maar ondertussen lukt het mij weer niet meer...

4. Gavon Versio medewerker
    Reactie geplaatst op: 14-09-2018 om 09:53

Hallo Pieter,

Je logt niet met je Directadmin gegevens in in Roundcube, hier dien je een e-mailaccount voor aan te maken en vervolgens log je in met je e-mailaccount.

Het volgende artikel helpt je bij het aanmaken van een e-mailaccount: https://www.versio.nl/artikelen/71-hoe-maak-ik-een-email-account-aan-en-koppel-ik-deze-aan-een-email-programma

5. Pieter Member
    Reactie geplaatst op: 14-09-2018 om 10:41

Ik heb nog niet zelf een e-mailaccount aangemaakt, maar bij het bestellen van webhosting is er toch al één mailbox standaard aanwezig. Op die mailbox wil ik inloggen.

Ik geef het volgende in op het Roundcube aanmeldscherm (sterretjes voor privacy):
    Gebruikersnaam: p********8@p********8.**8.axc.nl
    Wachtwoord: [Ik gebruik hetzelfde wachtwoord als voor DirectAdmin login, gezien de mailbox automatisch is gecreëerd en ik dus nergens een wachtwoord heb moeten opgeven.]

6. Pieter Member
    Reactie geplaatst op: 14-09-2018 om 10:42

Tijdens het typen van mijn vorige reactie probeer ik nog eens en nu lukt het weer wel.
    Opnieuw met als gebruikersnaam simpelweg p********8 .

Ik snap er niets meer van, hopen dat het blijft lukken nu...

7. Pieter Member
    Reactie geplaatst op: 14-09-2018 om 10:50

Ok, na wat aandachtiger lezen op de link die je me doorstuurde, heb ik geleerd dat dit dus mijn systeemaccount is en dat ik deze niet dien te gebruiken als volwaardige mailbox.

Het blijft echter vreemd dat ik hier slechts af en toe kan op inloggen.

In ieder geval bedankt voor je reacties.

8. Pieter Member
    Reactie geplaatst op: 14-09-2018 om 11:01

Aha, nu heb ik het gevonden.

- Als je op de DirectAdmin homepagina bovenaan klikt op het icoontje 'Webmail' > inloggen op systeemaccount lukt NIET.
    - Als je op de DirectAdmin homepagina eerst klikt op 'E-mail Accounts' (onder 'E-mail Management') en pas daarna op het icoontje 'Webmail' bovenaan > inloggen op systeemaccount lukt WEL.

9. Gavon Versio medewerker
    Reactie geplaatst op: 14-09-2018 om 23:41

Hallo Pieter,

Het is mogelijk om in het systeem account in te loggen, maar het systeem account is niet bedoelt om te e-mailen, hiervoor kun je eigen e-mailaccounts aanmaken.