1. Glenn Member

Backup ruimte

Topic geplaatst op: 17-06-2018 om 19:53

Hoe kan ik zien hoeveel ruimte ik nog over heb op de backup server?
    Als ik `df -h` doe krijg ik volgens mij de gegevens van de hele server en niet enkel het gedeelte dat ik kan gebruiken.
    http://prntscr.com/jvzxeg
    Ik zou normaal maar 80GB moeten hebben.

Ik wil liever vermijden dat ik op lange termijn problemen heb met mijn backups en belangrijke data kwijt ben.

Reageer
  2. Gavon Versio medewerker
    Reactie geplaatst op: 18-06-2018 om 10:13

Goedemorgen Glenn,

U bent verbonden met de backup server niet met uw VPS. Indien u via SSH verbind met uw VPS, dan ziet u 80 GB naar voren komen.

Vond u dit antwoord nuttig?

3. Glenn Member
    Reactie geplaatst op: 19-06-2018 om 10:10

Hey Gavon,

Dat weet ik. Dat vraag ik ook niet.
    Volgens de VPS hosting pagina betaal ik voor:
    80 GB SSD opslag
    +80 GB Backup ruimte

Hoe kan ik controleren hoeveel ik van de 80GB backup ruimte heb gebruikt.

4. Alex Versio medewerker
    Reactie geplaatst op: 19-06-2018 om 11:46

Het opvragen van de eigen ruimte wordt niet ondersteund, ik zal een feature request aanvragen met het verzoek of ze de backup quota in het klanten paneel kunnen inbouwen.

5. Christian Member
    Reactie geplaatst op: 06-08-2018 om 16:25

Glenn, hoe bewaar je je backups precies ? Ik maak een TAR archief van de webruimte en deze kopieer ik naar de ftp server. Wanneer ik bijvoorbeeld Filezilla gebruik om deze backup ruimte te bekijken zie ik alle bestanden met de grootte. Kwestie van even snel optellen en je hebt totaal gebruikte ruimte.

Als je je bestanden los overbrengt, dan is het natuurlijk een stuk lastiger. Daarin raad ik aan om er een archief van te maken zoals een ZIP/TAR bestand. Even de datum in de bestandstitel, en ftp'en !

Een alternatief is om mogelijk de ftp server als volume te mounten naar /mnt/ftp ofzo. Maar dit kan ik niet adviseren omdat een hacker dan ook gelijk toegang krijgt tot je backups wanneer die op een andere manier is binnen gekomen.

6. Glenn Member
    Reactie geplaatst op: 16-08-2018 om 09:45

Hey Christian,

Ik heb een shell script geschreven die de backup voor mij doet met een cron job.
    Mijn script doet elke dag een incremental backup (enkel nieuwe/aangepaste bestanden) en elke zondag een full backup.
    Eerst maak ik een TAR van "/home /etc /var/www"
    Hierna doe ik een MySQL dump om zo ook een backup van mijn database te hebben.
    Daarna met FTP schrijf ik de tijdelijk backup folder (TAR van files + back up van elke MySQL table) naar mijn backup server in een folder structure (full of incremental, en daarna nog eens op datum) bv: /backup/full/12-8-2018/
    Ook wordt de backup die ouder is dan 2 weken verwijdert, dus max 2 weken oude backups beschikbaar (natuurlijk instelbaar) .
    Als laatste stap wordt de tijdelijke backup folder op de VPS (niet backup server) verwijdert.

Dit loopt nu al een paar maanden zonder problemen.
    Eventueel kan ik de script beschikbaar maken als er interesse is. Het is gebaseerd op een script dat ik online heb gevonden maar met wat aanpassingen die ik persoonlijk beter vond.

7. Mail Member
    Reactie geplaatst op: 18-08-2018 om 00:08

Glenn@ heb je op Github staan?

8. Glenn Member
    Reactie geplaatst op: 27-08-2018 om 14:07

Sorry dat ik altijd zo laat reageer, ik kijk niet vaak hier.
    Jammer dat je hier geen meldingen krijgt of een persoon kunt taggen.

Ik heb mijn script online gezet op Github: https://gist.github.com/Glennmen/02fb9c5a84c94af1d6c736d97c215cfc
    Moesten er vragen zijn kan je het beste daar reageren, dat zie ik sneller.

9. Christian Member
    Reactie geplaatst op: 01-09-2018 om 14:42

Hey Glenn,

Misschien kun je een size check aan je script toevoegen. Dus nadat het archief is gemaakt even kijken hoe groot het is, en die waarde ergens bewaren. Op die manier bouw je een overzicht van backups en de grootte. Met nog wat extra code zou je zelf de laatste 14 backups automatisch kunnen optellen en naar jezelf mailen.

Best veel moeite om alleen de schijfruimte te kunnen berekenen, I know....
    *looks at Versio Support*

10. Glenn Member
    Reactie geplaatst op: 03-09-2018 om 09:15

Vergeet ook niet een ster te geven aan mijn gist op Github als het je geholpen heeft ;)