1. Pascal Member

Domeinnaam koppelen, etc.

Topic geplaatst op: 30-03-2018 om 08:17

Dag allemaal,

VPS is nieuw voor mij. Ik heb wat vragen en hopelijk kunnen jullie mij helpen.

DirectAdmin heb ik erbij genomen voor gebruikersgemak.

Ik wil graag twee domeinnamen koppelen aan de VPS. Beiden moeten gekoppeld worden aan een eigen user.

In DA zie ik staan dat ik een reseller kan aanmaken.

Moet ik eerst dus een reseller aanmaken? En vervolgens inloggen als reseller en daar twee users aanmaken en vervolgens koppelen aan de twee domeinnamen?
    Waar vind ik dan de nameservers? Die heb ik nodig om de domeinnamen te koppelen.

Als bovenstaande is gelukt, moet ik voor mijn online onderzoeken Pearl aanzetten. Waar doe ik dit op de server? Als ik het aanzet, betekend dit dan dat het werkt voor alles users met het eigen domein?

Per user waarbij een bepaalde domeinnaam hoort kan ik ook FTP toevoegen? Ik hoop dat het net zo werkt als mijn huidige ervaring met DA op m’n reseller hosting. Dus ook mysql databases toevoegen en mailaccounts aanmaken etc.

Hoor graag van jullie.

Reageer
  2. Gavon Versio medewerker
    Reactie geplaatst op: 30-03-2018 om 10:32

Goedemorgen Pascal,

Moet ik eerst dus een reseller aanmaken? En vervolgens inloggen als reseller en daar twee users aanmaken en vervolgens koppelen aan de twee domeinnamen? Dat klopt, of u plaatst de domeinnamen direct onder ' User level' dit kunt aan de rechterkant na het inloggen aan klikken.

Nadien heeft u de domeinnaam aangemaakt en u kunt de domeinnaam dan aan uw VPS enkel koppelen door de DNS instellingen aan te passen en de A-records te verwijzen naar het IP-adres van de server. Hiervoor zet u in het klantenpaneel van versio.nl onder uw domeinnaam 'DNS Beheer' aan. Het volgende artikel helpt u bij het aanpassen van uw DNS instellingen: https://www.versio.nl/artikelen/357-hoe-beheer-ik-de-dns-records-van-mijn-domeinnaam

Vond u dit antwoord nuttig?

3. Pascal Member
    Reactie geplaatst op: 30-03-2018 om 11:17

Bedankt. Ik prefereer om eerst een reseller aan te maken en dan users en per user de domeinnaam te koppelen.

Kan ik niet simpel de domeinnaam aan een bepaalde user koppelen via twee nameservers? Of zijn de stappen voor DNS en IP van de server dan hetzelfde?

4. Gavon Versio medewerker
    Reactie geplaatst op: 30-03-2018 om 11:25

Goedemiddag Pascal,

Het is niet mogelijk om uw domeinnaam te koppelen via nameservers aan uw VPS. Het is mogelijk om voor u een domeinnaam te koppelen aan uw pakket via DNS, dit kunt u dan als leidraad gebruiken om het volgende keer zelf uit te voeren. Welke domeinnaam wilt u koppelen?

5. Pascal Member
    Reactie geplaatst op: 30-03-2018 om 11:51

Dankjewel Gavon.

Het gaat om twee:

geelen-onderzoek.nl
    geelen-research.com

Daar moet ik dus eerst voor een reseller maken en dan twee aparte users.

De bedoeling is om ook Pearl scripts toe te laten. Hoe stel ik dit in?

Ik gebruik het pakket Lighthouse Studio om html en Pearl bestanden te genereren voor online surveys. Dus ook een mysql database is nodig.

6. Pascal Member
    Reactie geplaatst op: 30-03-2018 om 12:50

Ik zie wel staan bij de reseller die ik via mijn VPS heb aangemaakt dat er twee nameservers staan:

ns1.axc.nl
    ns2.axc.nl

Ik heb nu twee users aangemaakt met de twee domeinnamen geelen-onderzoek.nl en geelen-research.com

Zal ik bij klantenpaneel de nameservers wijzigen bij deze domeinnamen? Misschien kan het wel?

7. Gavon Versio medewerker
    Reactie geplaatst op: 30-03-2018 om 13:04

Goedemiddag Pascal,

De nameservers worden automatisch aangemaakt in Directadmin, voor uw VPS werkt dit niet.
    Zojuist heb ik voor u geelen-onderzoek.nl en geelen-research.com gekoppeld aan uw VPs, dit kan 4 tot 8 uur duren voordat het daadwerkelijk functioneert.

Zoals u ziet heb ik voor u via het klantenpaneel ( versio) DNS beheer geactiveerd en de records aangepast naar het IP-adres: 185.224.89.116

8. Pascal Member
    Reactie geplaatst op: 30-03-2018 om 13:58

Oké. Ik heb wel de nameservers bij de domeinnamen aangepast. Dat leek te werken, maar dat deed jij misschien, omdat je de DNS instellingen heb aangepast. Dan zal ik, net als jij, de volgende keer de DNS instellingen precies zo aanpassen met m'n IP van de VPS.

Kun jij nog antwoord geven of ik Pearl scripts kan draaien? Is de CGI aanzetten voldoende voor een user onder de reseller op de VPS?

9. Fabien Versio medewerker
    Reactie geplaatst op: 31-03-2018 om 09:39

@Pascal PERL installeren zal via SSH moeten gebeuren met deze commands:

wget http://layer1.cpanel.net/perl588installer.tar.gz
    tar -xvzf perl588installer.tar.gz
    cd perl588installer
    ./install

10. Pascal Member
    Reactie geplaatst op: 31-03-2018 om 15:26

Merci! Ik ga het proberen!

11. Pascal Member
    Reactie geplaatst op: 01-04-2018 om 00:09

Geprobeerd, maar via SSH niet de URL kunnen vinden.

Met deze commands gezien dat Perl al was geinstalleerd blijkbaar?

[root@vps ~]# sudo yum install perl
    Loaded plugins: fastestmirror
    base | 3.6 kB 00:00:00
    epel/x86_64/metalink | 28 kB 00:00:00
    epel | 4.7 kB 00:00:00
    extras | 3.4 kB 00:00:00
    updates | 3.4 kB 00:00:00
    (1/3): epel/x86_64/updateinfo | 908 kB 00:00:00
    (2/3): epel/x86_64/primary_db | 6.3 MB 00:00:00
    (3/3): updates/7/x86_64/primary_db | 6.9 MB 00:00:00
    Loading mirror speeds from cached hostfile
    * base: ftp.nluug.nl
    * epel: ftp.nluug.nl
    * extras: ftp.nluug.nl
    * updates: ftp.nluug.nl
    Package 4:perl-5.16.3-292.el7.x86_64 already installed and latest version
    Nothing to do
    [root@vps ~]#

Moet ik voor de aparte users onder de reseller op de VPS nog Perl installeren? Of is het nu centraal voor iedere user geregeld?

12. Fabien Versio medewerker
    Reactie geplaatst op: 01-04-2018 om 11:02

@Pascal Volgens de melding is PERL inderdaad reeds geïnstalleerd op de server. Dat is dan geïnstalleerd voor de gehele server. Verder moet dit niet apart aangezet worden per gebruiker.