1. Jeremia Member

PHP 5.3 aanzetten mislukt

Topic geplaatst op: 27-03-2012 om 15:12

Voor een nieuwe website heb ik joomla geinstalleerd. Nu wil ik PHP 5.3 aanzetten met de code in het .htaccess bestand en lukt dit niet. Ik gebruik exact dezelfde code als ik bij andere websites gebruik en deze werken wel. Heeft dit iets met installatie van Joomla 2.5.3 te maken (andere sites waren destijds 1.7 bij de aanpassing) of is er iets gewijzigd waardoor ik nu een andere code moet gebruiken???

2. Dennis Van Aken Member
    Reactie geplaatst op: 27-03-2012 om 15:24

Ben momenteel hetzelfde aan het proberen en krijg het ook niet voor elkaar.
    Deze regel toevoegen aan het htaccess bestand geeft alleen maar een internal server error:
    AddHandler x-httpd-php53 .php

Vond u dit antwoord nuttig?

3. Reshad Bashir Versio medewerker
    Reactie geplaatst op: 27-03-2012 om 23:49

Als je PHP 5.3 aanzet zorg ervoor dat alle bestanden en mappen GEEN 777 CHMOD hebben, anders krijg je een internal server error bericht.

Als je alle bestanden en mappen op 755 zet dan is dat de beste fix.

4. Alice Boter Member
    Reactie geplaatst op: 12-12-2012 om 01:31

Is er een makkelijke manier om alle mappen en bestanden in één keer op 755 te zetten?

5. remcok Member
    Reactie geplaatst op: 12-12-2012 om 14:25

Volgens mij kan dat gewoon met de Filezilla FTP client?

6. Fabien Daniel Versio medewerker
    Reactie geplaatst op: 14-12-2012 om 05:35

Hallo Alice, even via de file manager werken in DirectAdmin is de beste oplossing. Daar kan je de mappen aanvinken, onderaan vakje "recursive" aanvinken, 755 ingeven en "set permission" aanklikken om de rechten te wijzigen.

7. Berry Lansen Member
    Reactie geplaatst op: 19-02-2013 om 15:14

Toevoeging. 755 is enkel toepasbaar op de mappen wat ook de bedoeling is. Echter als je de bestanden allemaal op 644 permissions wil hebben, zonder elk mapje te openen,dan zal je filezilla of soortgelijk moeten gebruiken. Hiermee kan je in 1 klik alle bestanden in een keer CHMOD 644 geven.
    Let op somigge bestanden moeten zelfs 0p 600 worden gezet. VB wp-config.php

8. Dick Int Groen Member
    Reactie geplaatst op: 27-02-2013 om 23:27

Volgens mij kan je met akeeba admin tools meteen vanuit joomla de map en bestandsrecten corrigeren zoals het voor joomla moet.

9. Wesley Berendsen Versio medewerker
    Reactie geplaatst op: 28-02-2013 om 00:17

Beste,

Zie daar voor deze link http://pastebin.com/TpwZ1uG8 .

10. Sam77 Member
    Reactie geplaatst op: 28-02-2013 om 14:12

Dit kan toch niet waar zijn.

Moet ik van de gehele directory structuur en alle bestanden de rechten gaan wijzigen. Mappen op 755 en bestanden op 644 of toch op 755?. En als het niet goed gaat kan ik even gaan kijken in "Statistics and logs"...

Alles staat bij mij ingesteld op het cms en bij onjuiste instellingen werken sommige modules dus niet meer.

De php versie 5.2.17 die nu draait is van januari 2011, ofwel antiek. Waarom kan er niet gewoon een actuele PHP versie worden geïnstalleerd zonder dat de klant allerlei fratsen uit moet halen om het (misschien) te laten werken?

11. Fabien Daniel Versio medewerker
    Reactie geplaatst op: 28-02-2013 om 16:01

@Sam77 Mappen op 755 en bestanden op 644. Ook nagaan via de file manager in DirectAdmin of er geen bestanden meer "Apache" hebben staan in de kolom UID/GID, indien dit het geval is kan je deze resetten van owner.

Veel klanten gebruiken nog scripts die php 5.2 vereisen, een upgrade naar php 5.3 zou deze websites in de war sturen.

Tip: Op onze speciale pakketten draait php 5.3 wel als standaard: http://www.versio.nl/webhosting-wordpress.php

12. Sam77 Member
    Reactie geplaatst op: 01-03-2013 om 19:26

@Fabien Daniel
    Is het daarna de bedoeling dat de instellingen van de mappen
    755 en bestanden 644 BLIJVEN staan?

Als dat zo is, worden mijn websites 'in de war gestuurd'.
    Daarmee zou 5.3 voor mij niet bruikbaar zijn.
    Ik gebruik geen Wordpress dus jullie speciale pakket lijkt
    voor mij ook niet geschikt.

Is het niet een stuk logischer dat mensen met verouderde
    scripts een workaround zouden moeten toepassen?

13. Sam77 Member
    Reactie geplaatst op: 15-05-2013 om 22:15

Na heel veel geklt werkt php53 dus nog niet.
    Alleen de drie regeltjes in .htacces zetten zoals de 'handleiding' van Versio zegt, geeft een dikke server error. Ja, maar je moet alle rechten aanpassen hoor ik dan. Zou makkelijk zijn om dat ook in de 'handleiding te vermelden'

Het handmatig instellen van alle folders op chmod 755 en alle bestanden op 644 kost enkele uren werk. Los van de vraag waarom want op alle fora wordt mij gezegd dat dit absoluut niet nodig is.
    Daarna werkt onder andere het cms niet meer omdat die schrijfrechten op een aantal bestanden op 755 moet hebben. Als er bestanden geupload worden, moeten de rechten snel aangepast worden anders klapt de website in elkaar.

Als ik dit niet wil, moet ik naar de speciale Joomla server overstappen. Die is een stuk duurder en heeft de helft aan capaciteit en ik kan er max 5 domeinen op hosten??

Ik lees hier de recensies van klanten dat ze 'zo tevreden zijn met de service van Versio', welnu, ik op deze manier dus niet.

14. Sam77 Member
    Reactie geplaatst op: 16-05-2013 om 13:12

Eindelijk na veel gestuntel is het gebruiken van php53 gelukt.
    Samengevat werkt het (in de meeste gevallen) alleen als de (cms)applicatie opnieuw geïnstalleerd wordt. Alleen even .htaccess aanpassen met drie regeltjes werkt niet. Ook het aanpassen van de rechten van folders en bestanden is in veel gevallen geen doen omdat het vaak om honderden bestanden en folders gaat.
    Nadat de regels in .htacces zijn opgenomen, worden bestanden en folders automatisch met de juiste rechten gekopieerd naar de server, ook naderhand. De installatieprocedure herkent het gebruik van php53 en past zich daarop aan.

Voor wat Versio betreft zou een duidelijke omschrijving van het gebruik en toepassing zeer welkom zijn. Niet even roepen dat je "alleen je .htacces moet aanpassen en even de rechten moet veranderen"". Het zou mij erg veel tijd en frustratie hebben kunnen besparen.

15. Herbert VanVliet Member
    Reactie geplaatst op: 19-07-2013 om 11:25

Dit geldt ook voor 775! Thanks Rashad - daar was ik zelf niet opgekomen.

16. zeromechanic Member
    Reactie geplaatst op: 19-07-2013 om 12:09

Ben toch maar gestart om een aantal dingen te gaan verzamelen..
    en wat duidelijke uitleg aan het maken voor de veel voorkomende zaken.

http://www.zeromechanic.nl

17. Frank Pauwels Member
    Reactie geplaatst op: 23-01-2014 om 12:54

Ik heb in het verleden ook al de rechten moeten aanpassen en dat deed ik manueel maar dat was een tijdrovend werk. Met filezilla kan je kiezen om de mappen of de bestanden aan te passen. Eerst viadirect admin alles op 644 zetten en dan via filezilla alles selecteren en enkel de mappen op 755 plaatsen. Duurt even maar Fillezilla doet het werk ipv alles manuaal in te voeren.