1. Sjoerd Scheffer Member

Website en DirectAdmin niet bereikbaar

Topic geplaatst op: 13-01-2017 om 09:12

Hallo,

Mijn website en DirectAdmin zijn niet meer bereikbaar, ook niet met behulp van de links in het klantenpaneel. Hoe kom ik er nu in?

Mvg

Sjoerd Scheffer

2. Ap99 Member
    Reactie geplaatst op: 13-01-2017 om 09:23

Dan zit je waarschijnlijk op server 142? Die is gisteren - na dagenlang problemen te hebben ervaren van slechte bereikbaarheid of totaal onbereikbaar zijn van de server - nu 100% off line gehaald. Gewoon de hele server is er uit getrokken. Je hebt waarschijnlijk net als vele anderen ook geen email meer. En dat al sinds gistermiddag. De communicatie is nihil. Helaas.

Dit is de enige uitleg: www.versio.nl/status

Vond u dit antwoord nuttig?

3. Sjoerd Scheffer Member
    Reactie geplaatst op: 13-01-2017 om 09:25

Jup, server 142. Ik hoop dat m'n data nog ergens bewaard is dan. Dankjewel iig!

4. Ap99 Member
    Reactie geplaatst op: 13-01-2017 om 09:30

Wat in ieder geval 100% zeker is: mensen kunnen sinds gistermiddag geen email meer naar je sturen.. dat wordt gebounced. Email en web dir zitten blijkbaar op dezelfde server allemaal.

Wat nu zal gebeuren is dat dit topic weer 'prive' gemaakt wordt.. zodat niemand behalve de twee posters het nog lezen kunnen.. Ik heb liever dat Versio met een verklaring komt en de boel weer draaiend krijgt. Prima bedrijf Versio, maar nu laten ze een hele grove steek vallen. Een server totaal off line halen - incl. email - doe je naar mijn mening niet.

Maar voorlopig is het stil.. vanuit Versio. Ze doen vast hun best maar laat ons - de klant - dat dan ook weten.

5. Ap99 Member
    Reactie geplaatst op: 13-01-2017 om 10:00

Er staat nu een update op de status pagina: server is bezig met de laatste stap van de FSCK.. Hoe lang die laatste fase gaat duren staat er niet bij helaas. Volgens de helpdesk een uur tot een paar uur.

Belangrijker is natuurlijk: waarom wordt er een server off line gehaald voor het uitvoeren van een FSCK? Dat kan namelijk ook anders uitgevoerd worden. Een volgende keer kan het dus weer zomaar gebeuren dat er een server door Versio volledig off line gehaald wordt.. Dat is echt niet van deze tijd.

Het zou Versio sieren om de klanten die het betreft een uitleg te geven en daarbij ook een oplossing te beschrijven waarom dit in de toekomst niet meer kan en zal voorvallen..
    Maar communicatie is niet waarin Versio uitblinkt (helpdesk is vriendelijk hoor, daar niet van).

6. Ap99 Member
    Reactie geplaatst op: 13-01-2017 om 11:48

Nog steeds is de server off line. Nu bijna 24 uur. Voor de duidelijkheid: betreft hier geen storing maar een 'onderhoud' van de server. Ongelooflijk dat een partij als Versio, met meer dan 100.000 klanten zoals men zegt, gewoon een server off line plaats voor onderhoud.
    Ben echt heel erg benieuwd naar het uiteindelijke antwoord. Niet dat wij daar als klanten nu echt iets mee opschieten.. maar wellicht wel voor de in de toekomst. Onderhoud aan een server mag niet betekenen dat Versio de dienst (server) gewoon 24 uur TOTAAL loskoppelt van Internet.

Overigens is die 24uur ook in strijd met de 99.9% uptime. Die redden ze nu ook niet meer. Ook benieuwd wat daar de reactie op zal zijn.

7. Ana Murray Member
    Reactie geplaatst op: 13-01-2017 om 13:01

Ook wij dus de dupe hiervan en de communicatie laat zeer te wensen over. Jammer, want inderdaad een prima partij. Dit is echter onacceptabel geworden.

8. Ap99 Member
    Reactie geplaatst op: 13-01-2017 om 13:09

Heel jammer ja en in strijd met de eigen algemene voorwaarden. Die zegt dat Versio de klant in voorkomende gevallen tijdig moet informeren en tevens moet aangeven hoe lang het gaat duren (een verwachting uitspreken). Algemene Voorwaarden zijn er niet alleen om je achter te verschuilen, je verplicht je er ook toe er naar te handelen. Versio verzaakt in deze. Big time.

Ben erg nieuwsgierig hoe ze dit alles nu gaan afhandelen. Het betreft onderhoud ( het uitvoeren van een FSCK) en daar mag je de klant nimmer de dupe van laten zijn. Dit had voorkomen moeten worden.

Nogmaals, erg benieuwd naar de uiteindelijke reactie van Versio. Zeker gezien de eigen voorwaarden die hier niet nageleefd worden. Ik durf wel een verwachting uit te spreken: er gebeurt niets tot weinig. "Zo. Opgelost".

9. Reshad Bashir Versio medewerker
    Reactie geplaatst op: 13-01-2017 om 13:26

Dit is zeker geen onderhoud maar een storing op de server. Helaas weten wij niet hoe lang dit nog gaat duren, wij zijn er in ieder geval erg druk mee bezig en doen er alles aan de server online te krijgen. Onze oprechte excuses voor het ongemak.

10. Ap99 Member
    Reactie geplaatst op: 13-01-2017 om 13:34

Beste Reshad, het uitvoeren van een FSCK is geen storing.. zeker geen acute storing of hickup, ook geen onheil van buitenaf. Het is een proces dat door jullie is opgestart. Of zie ik iets over het hoofd? Ik zie erg uit naar het officiële Versio antwoord.

Wat zorgelijker is: er is blijkbaar geen fallback systeem voor de email. Omdat de actie om FSCK uit te voeren tevoren is bedacht, mag ik verwachten dat een fallback systeem voor email in werking treedt. Helaas, dit blijkt niet het geval. Alle gebruikers van de betreffende server zitten nu ook zonder email (email komt ook niet meer aan). Kun en of mag je hier iets over zeggen?

11. Ana Murray Member
    Reactie geplaatst op: 13-01-2017 om 13:41

Heb net weer contact gehad met de helpdesk. En aangegeven dat dit echt niet meer kan. En vooral niet met zo'n marginale communicatie. De persoon die ik sprak was erg beleefd maar gaf ook aan dat ie me niet precies kon vertellen wat er aan de hand was omdat hij geen systeembeheerder is. jammer....
    Helpdesk hoort juist de schakel te zijn tussen de systeembeheerder en de klant. Basis!

Maar goed, ik hoor dat de gedupeerde klanten als eerste over gezet zullen worden naar een nieuwe server oid als het af. Wanneer dat staat te gebeuren? Eind januari... En tot die tijd???? Who knows.

Voor mij wordt het misschien wel tijd om te verhuizen. Sorry Versio, jullie kiezen er natuurlijk niet zelf voor, maar communicatie is super belangrijk. Zeker in zo'n situatie als dit hoor je niet zo stil te zijn.

12. Ap99 Member
    Reactie geplaatst op: 13-01-2017 om 13:50

Helpdesk kan ook niet meer doen dan zeggen wat ze doorgespeeld krijgen. Die hebben helaas weinig invloed. En inderdaad, de meeste zijn erg vriendelijk (niet altijd..).
    Het overzetten naar een nieuw systeem klinkt leuk maar neemt het huidige probleem niet weg: al ruim 24 uur zonder email en webserver. En dat omdat Versio er voor kiest om de server off line te halen om zodoende FSCK sneller te laten verlopen (dit is de reden, voor zover mij dit verteld is). Die reden is zeer discutabel. Zeker nu er ook blijkbaar geen fallback systeem is voor email.

Op zijn minst kunnen we stellen - met de gebrekkige info die er nu is - dat de planning om FSCK te starten niet handig is geweest. De vervolgactie om de server maar helemaal off line te halen is natuurlijk waanzin. Tenzij er andere zaken meespelen die wij nu nog niet weten. Maar meld dat dan Versio, zoals jullie jezelf verplicht hebben in de algemene voorwaarden.

13. Ap99 Member
    Reactie geplaatst op: 13-01-2017 om 14:10

Je vraagt je af wat waar is van deze claim die Versio in haar marketing en reclame gebruikt: Mocht een server bijvoorbeeld plotseling uitvallen dan wordt dit automatisch opgevangen door andere servers waardoor er er geen downtime is! Verder is alle data op een volledig redundante SAN opgeslagen en iedere SAN is uitgerust met RAID-60 schijfconfiguratie waardoor uw data veiliger is dan ooit...

Het zou mooi zijn indien dit het geval is. Waarom hebben wij dan nu al 24 uur geen email en webservices? Wellicht kan iemand van Versio dit duiden?

14. Alex Boon Versio medewerker
    Reactie geplaatst op: 13-01-2017 om 14:48

De fsck starten was nodig om storingen op de betreffende server op te lossen. Als dat wordt uitgevoerd moet de server offline gehaald worden. FSCK starten in een draaiende omgeving is niet mogelijk en kan leiden tot datacorruptie. De servers draaien op de san. Hierop staat de data van de server maar staat verder los van het besturingssysteem plus data. Helaas kunnen we bij een fsck de voortang niet zien. Kortweg omdat het niet zichtbaar is. We zijn enkel de fases waarin het bezig is. We vinden het uiteraard zeer vervelend maar kunnen kortweg niet anders om het probleem op te lossen.

15. Eryk Wolniewicz Member
    Reactie geplaatst op: 13-01-2017 om 15:11

Mijn klant heeft op de server 142 mailserver draaien.
    Al 24 uur krijgt hij geen bestellingen binnen.
    Graag een suggestie voor een uitwijk!

16. Alex Boon Versio medewerker
    Reactie geplaatst op: 13-01-2017 om 15:16

De server is zojuist weer online gekomen.

17. Ap99 Member
    Reactie geplaatst op: 13-01-2017 om 15:24

Dat zou mooi zijn Alex. En hopelijk krijgen we nog een uitgebreide uitleg met daarin tevens de reden waarom er geen fallback van email was/is en de storing nu exact behelsde. Dit conform Verio's eigen algemene voorwaarden waarin de verplichting tot communiceren staat omschreven in voorkomende gevallen.

Ben reuze benieuwd. Ook hoe Versio dit in de toekomst denkt te voorkomen.

18. Eryk Wolniewicz Member
    Reactie geplaatst op: 13-01-2017 om 15:32

Nou, nu niet meer.

19. Ap99 Member
    Reactie geplaatst op: 13-01-2017 om 15:33

Ter info: Ook hier nog geen positief geluid te maken. Nog steeds niet bereikbaar.

20. Eryk Wolniewicz Member
    Reactie geplaatst op: 13-01-2017 om 15:34

Ok, ik zit erin

21. Ana Murray Member
    Reactie geplaatst op: 13-01-2017 om 15:43

Still waiting...

22. Eryk Wolniewicz Member
    Reactie geplaatst op: 13-01-2017 om 15:44

De server is nog steeds niet bereikbaar!

23. Ana Murray Member
    Reactie geplaatst op: 13-01-2017 om 15:44

Verbinding geweigerd is de melding...

24. Eryk Wolniewicz Member
    Reactie geplaatst op: 13-01-2017 om 15:53

Kan geen verbinding maken.
    Firefox kan geen verbinding maken met de server op vserver142.axc.eu

25. Ap99 Member
    Reactie geplaatst op: 13-01-2017 om 15:55

De status op de onderhoudspagina (onderhoud..) van Versio geeft ook nog steeds aan dat de klus nog niet geklaard is.

Hopelijk snel witte rook.

En daarna de uitleg. En of 'we' nu op een betere omgeving zijn geplaatst, en waarom er geen fallback systeem voor mail was/is. Nou ja, we gaan het vast snel te weten komen.

26. Ap99 Member
    Reactie geplaatst op: 13-01-2017 om 17:04

We zijn ruim 30 uur verder.. en de dienstverlening is nog steeds niet compleet terug. Ik heb nu wel de webservice terug. Mail laat nog op zich wachten.

27. Reshad Bashir Versio medewerker
    Reactie geplaatst op: 13-01-2017 om 17:06

Onze systeembeheerders zijn er nog steeds druk mee bezig. Onze excuses voor het ongemak.

28. Wesley Berendsen Versio medewerker
    Reactie geplaatst op: 13-01-2017 om 17:54

De storing zelf komt voort uit het dovecot/IMAP proces, er is helaas een directory welke vele bestanden en/of mappen bevat waarbij, zodra dit stukje file system aangesproken wordt door de server de server hier op blijft steken. De directory welke dit veroorzaakt is helaas niet zo te vinden, dit doordat op het moment dat de vertragingen op spelen het eigenlijk al te laat is om te achterhalen welk proces dit veroorzaakt en aan welke user deze gebonden is.

Normaal gezien moet moet het file system in R/O gaan op deze momenten, dit gebeurd helaas niet waardoor het systeem met veel vertraging door blijft draaien en processen vast gaan lopen.

Omdat er gister ook problemen ontstonden op de andere partities van de server hebben we besloten om spoedonderhoud uit te voeren met een FSCK. Deze FSCK is helaas dermate uitgelopen door het steeds crashen van het systeem door één of meerdere directory's welke vele mappen en/of bestanden bevat.

Zelfs door de lange downtime die nu al gespeeld heeft op de server is het probleem nog niet volledig opgelost en zal de server deze avond/nacht weer offline gaan om nog een check te doen op het file system om de laatste directory te achterhalen waar dit probleem zit.

Nogmaals excuses voor het ongemak dat u hiervan ondervindt!

29. Ap99 Member
    Reactie geplaatst op: 13-01-2017 om 18:01

Kijk, dat is informatie. Dank. Ik begrijp hieruit dus dat zowel mail als webservices op 1 en dezelfde server draaien? En wellicht kun je ook antwoord geven op het waarom er geen fallback is voor email?

30. Ap99 Member
    Reactie geplaatst op: 13-01-2017 om 20:46

IMAP werkt tot op heden nog steeds niet. Anderhalve dag nu dat IMAP er compleet uit ligt.