1. Puala Member

Spammers op forum

Topic geplaatst op: 22-02-2012 om 09:53

Beste,

Op de url die ik geregistreerd heb staat een forum (phpbb). Hier heb ik tot 6 weken terug zonder problemen mee kunnen werken en de gebruikers ook. Echter sinds 6 weken registreren zich absurd veel gebruikers per dag en deze beginnen na een week of 1-3 ineens spam berichten op het forum te plaatsen. Aan de ip adressen en namen is niets af te leiden. De tijdstippen ook niet.

Alleen heb ik nu alles zo dicht moeten timmeren dat ik geen nieuwe gebruikers meer kan toestaam op mijn forum. Het risico is te groot.

En dit wil ik niet, ik wil gewoon de registratie weer open kunnen zetten. Hoe zou ik dit op kunnen lossen? Er staan al verschillende MODS aan om spammers tegen te gaan, maar ze zijn er niet van onder de indruk.

2. RayHammer Member
    Reactie geplaatst op: 22-02-2012 om 10:00

Dat zijn bots die vanzelf zich aanmelden op je forum. Heb je captcha erop staan?

Vond u dit antwoord nuttig?

3. Puala Member
    Reactie geplaatst op: 22-02-2012 om 10:02

Jup, staat aan.

4. Puala Member
    Reactie geplaatst op: 22-02-2012 om 10:03

Het gaat trouwens om forum.girlzfora.nl Er staat ook een extra regel bij de registratie waar ze via dropdown wat moeten selecteren. Of een nummer moeten invullen. Beide houd het ook niet tegen.

5. JeeWee Member
    Reactie geplaatst op: 22-02-2012 om 18:55

Beste Puala,

Ik heb deze problemen in het verleden ook ondervonden en deze zijn eigenlijk vrij simpel op te lossen. Het gebruik van een Captcha methode is veelal niet voldoende om bots te weren. Ik kan je het volgende aanraden:

- Upgrade je forum naar de laatste versie PHPBB (momenteel 3.0.10)
    - Log in op het ACP (Administration Control Panel)
    - Tabblad "General" -> "Spambot countermeasures"
    - Available Plugins -> kies hier voor "Q&A", de overige spambots zullen weinig bots weren..
    - Klik vervolgens op "Configure" bij "Configure Plugins"
    - Maak een aantal vragen aan (afhankelijk van je publiek op het forum) bijv;

* The capital of Germany is? - Berlin
    * What is the capital of Finland? - Helsinki
    * Which country has the largest population in the world? - China

Op deze manier zal de spam van je forum aanzienlijk verminderen.

Probleem met de Captcha modules is dat deze veelal "gehackt" zijn en deze ook door bots makkelijk te passeren zijn.

Met het aanmaken van enkele verzonnen vragen voorkom je dit probleem.

Succes ermee!

6. RayHammer Member
    Reactie geplaatst op: 23-02-2012 om 09:43

Je kan er ook captcha opzetten die niet van phpbb forum is. En die zijn veel beter tegen dit soort gevallen.

http://www.captcha.net/

7. RayHammer Member
    Reactie geplaatst op: 23-02-2012 om 09:46

Je kan ook iets in de header een code zetten voor spam berichten. Ik weet enkel niet meer welke code dat was. Ben niet erg thuis met phpbb.

8. JeeWee Member
    Reactie geplaatst op: 23-02-2012 om 12:54

@ Rayhammer, dat is nou juist het probleem.. Captcha is niet meer voldoende tegenwoordig..

"Je kan ook iets in de header een code zetten voor spam berichten. Ik weet enkel niet meer welke code dat was."

Daar schieten we wat mee op ;-)

9. RayHammer Member
    Reactie geplaatst op: 24-02-2012 om 11:28

http://www.martijnburg.nl/google/?q=phpbb+spam