1. RayHammer Member

Tutorial DirectAdmin

Topic geplaatst op: 19-02-2012 om 12:23

DirectAdmin installatie op VPS Server en Dedicated Server Linux os

Om te beginnen met een installatie van DirectAdmin moet je er voor zorgen dat je Server clean is geïnstalleerd met Linux. Deze tutorial maak gebruik van CentOS 5.7. Ga naar je Server paneel van Versio, en kies welke os je wilt hebben. We nemen CentOS 5.7 omdat DirectAdmin zelf alles testen met CentOS doet.

Oke CentOS is nu geïnstalleerd naar netjes 10 minuten te wachten. Nu gaan we inloggen op SSH (PUTTY). Typ poort 22 in en ook je ip die je gehad hebt van Versio. Klik op open en dan zie je een zwart scherm waar staat Login as: typ hier root in, en klik op enter. Dan zie je root@ jou ip password: typ hier je wachtwoord in, en klik enter. Zo, nu ben je ingelogt op je Server.

Typ in je scherm cat /etc/redhat-release
    Dit om te zien of je echt CentOS 5.7 hebt draaien. Zo ja dan is het inorde met de installatie van CentOS 5.7.

Nu typen we in yum install mc
    Nu gewoon op ja klikken als je het te voorschijn ziet. Als dat klaar is kunnen we beginnen met het installeeren van DirectAdmin.

Eerst moeten we nog wat bestanden installeeren voor we DirectAdmin kunnen gaan starten.
    Kopie en paste de volgende lijn in je scherm.
    yum install wget gcc gcc-c++ flex bison make bind bind-libs bind-utils openssl openssl-devel perl quota libaio libcom_err-devel libcurl-dev gd

Als dat klaar is typen we in
    wget http://www.directadmin.com/setup.sh
    chmod 755 setup.sh
    ./setup.sh

Daarna word er dit gevraagt: client ID number, license ID number, and hostname
    Zorg dat je dit bij de hand hebt en voer ze uit.

Nu begint DirectAdmin met het installeeren op je Server. je krijgt nog de vraag om 1 of 2 te kiezen, wij kiezen custombuild omdat de andere out of date is. Dus we typen 2 in en dan enter. Nu krijg je te zien of je apache en PHP als default wilt of niet. Deze keuze kan je zelf maken, wij kiezen yes.
    Nu vraagt hij om een snelle mirror test uit te voeren, klik yes.

Nu zal DirectAdmin starten met het installeeren.
    Als het klaar is zie je je admin en password voor DirectAdmin van je website. Sla deze op papier zodat je ze niet vergeet.

Test even of je kan inloggen op je DirectAdmin panel met je ip adres met erachter :2222
    Kan je erin? Prima dan is het goed.

Nu is nog niet alles up to date, dus moeten we de volgende stappen ondernemen.
    Ga naar DirectAdmin panel Admin Level, en daar zie je staan ip management, daarop klikken. Dan zie je van boven Add ip staan, daar moet jij je tweede ip adres in zetten en klik op de buton Add ip en je tweede ip staat erbij.

Nu gaan we naar Admin Level weer en klik op Administrator settings. Voeg je gegevens daar in die je gehad hebt van Versio.

Server's Hostname: jou hostname
    NS1: jou nameserver
    NS2: jou nameserver

Vink Blacklist IPs for excessive DA login attempts: aan
    Prevent 127.0.0.1 from being Blacklisted: aan
    Klik op save.

Nu ga je weer naar Admin Level en klik je op php safe mode configuration.
    Zet Default Safe Mode for new domains: on
    Default Open BaseDir for new domains: on
    Klik save.

Maak je hoofd domein aan bij User Level. En ga dan naar Reseller Level en klik op Nameservers. Vink bijde ip,s aan en klik op Create.

Nu staan je nameservers goed.

Nu gaan we de firewall installeeren.
    We nemen hiervoor de CSF Firewal van configserver omdat die voor beginners veel beter te beheren is via het controle panel DirectAdmin. En APF Firewall is niks beter dan CSF Firewall.

Open SSH (putty)
    Login
    typ het volgende.

yum install perl-libwww-perl
    rm -fv csf.tgz
    wget http://www.configserver.com/free/csf.tgz
    tar -xzf csf.tgz
    cd csf
    sh install.sh
    perl /etc/csf/csftest.pl
    En klaar is het. Typ cd en dan top in en klik op enter. Ga naar DirectAdmin Admin Level toe en klik op configserver. Lees hoe je hem moet gebruiken, een uitleg is niet nodig, want iets zelf leren is ook handig om het zelf te weten.

Nu ga je naar SSH (PUTTY)
    Typ in: cd /usr/local/directadmin/custombuild
    typ mc in
    scroll naar beneden toe tot je options.conf ziet staan en klik op edit.
    Zet proftpd op on
    Zet mysql= 5.5
    Zet mysql_inst=yes
    Zet awstats op on en webalizer op no
    Zet je e-mail vanonder en zet cronjob op aan.
    Zet zend=on
    Zet ioncube=on
    Klik op save.

Typ in: cd /usr/local/directadmin/custombuild ./build update
    dan ./build clean
    en dan ./build proftpd
    Dan weer dan ./build clean
    dan ./build awstats
    dan ./build clean
    dan ./build exim
    Enzv, en enzv.

Voor vragen, ik hoor ze graag.

Word vervolgt

2. Morillo Member
    Reactie geplaatst op: 17-04-2012 om 11:25

Hoi Ray,

Kan ik php safemode op admin level ook achteraf aanzetten? Ik zie dat deze bij al mijn domeinen op off staat. Heb ook veel problemen met rechten. Zou het hierdoor komen?

Vond u dit antwoord nuttig?

3. eenklant Member
    Reactie geplaatst op: 21-04-2012 om 06:59

"""Daarna word er dit gevraagt: client ID number, license ID number, and hostname
    Zorg dat je dit bij de hand hebt en voer ze uit."""

--Naar alle waarschijnlijkheid zal je dat toch eerst moeten aanvragen bij versio?

4. Danny Hermans Member
    Reactie geplaatst op: 21-04-2012 om 15:44

En wat als je maar 1 ip hebt ?

5. RayHammer Member
    Reactie geplaatst op: 21-04-2012 om 15:49

Je kan php safemode aan en uit zetten wanneer je wilt.

En als je maar 1 ip hebt, dan gewoon gebruik maken van de gegevens die Versio naar u toe gestuurt heeft.

6. Thijs De Boer Member
    Reactie geplaatst op: 28-09-2012 om 11:04

Deze tutorial heeft me flink geholpen. Bedankt RayHammer!
    Één ding is me niet duidelijk; op het eind zet je "Enzv, en enzv." Voor welke dingen moet je dit herhalen? Alles wat je eerder gewijzigd hebt?

Een kleine opmerking; bij het laatste gedeelte van het wijzigen van options.conf hoef je niet eerst mc te gebruiken. Vooral op een mac is dit niet erg handig door andere functietoetsen. Je kunt direct intypen: nano options.conf
    Verder heb je daaronder een paar options op "on" gezet maar dat moet "yes" zijn.

7. Louis Matthijssen Member
    Reactie geplaatst op: 03-10-2012 om 15:31

@RayHammer
    Welke gegevens bedoel je? Ik heb maar 1 IP-adres en kan nergens 1 erbij kopen, hoe krijg ik dan 2 verschillende IP's voor de nameservers?

8. Fabien Daniel Versio medewerker
    Reactie geplaatst op: 04-10-2012 om 03:46

Hallo Louis, indien je een extra ipv4 wenst op een CloudBox kan je de bestaande CloudBox upgraden. Indien op een oude VPS, even mailen naar support@versio.nl

Ik vermoed de gegevens om je domein te koppelen aan je VPS? Indien je slechts één ip adres hebt kan je het DNS beheer aanzetten voor het domein in je klanten paneel en alle ip adressen die je ziet wijzigen in het ip adres van je VPS.

9. Danny Simons Member
    Reactie geplaatst op: 04-10-2012 om 06:47

@Fabien,
    Wordt wel een duur grapje dan als je er een extra box bijneemt: 10 euro per maand voor alleen een extra IPadres. Tuurlijk, je hebt daarmee ook meer ruimte en zo, maar dat is niet altijd nodig.
    Ik worstel zelf ook met het dilemma: neem ik een aantal boxen alleen voor de IPadressen (wat ik niet kan doorbelasten aan mijn klanten) of ga ik toch maar even verder kijken...

10. taekefotothnl Member
    Reactie geplaatst op: 24-12-2012 om 16:26

Ik worstel ook nog steeds met die 2e IP adres.
    Heb inmiddels een 2e cloudbox maar hoe krijg ik dat met die 2 ip adressen nu voorelkaar??
    Graag meer info, de rest van de tutorial is goed verlopen! Super

11. taekefotothnl Member
    Reactie geplaatst op: 24-12-2012 om 19:07

Reactie van Versio gehad en het werkt!
    >> U kunt het extra IP toevoegen door naar cloud.axc.nl te gaan --> uw VPS --> Networking --> ipadresses --> allocate new IP adress. Rebuild daarna het netwerk en voeg het IP toe in directadmin dan is het klaar.

Zo dus.

12. Gerrit Schorel Member
    Reactie geplaatst op: 27-12-2012 om 14:56

De HowTo ziet er goed uit. Wel moet ik eerlijk zeggen dat een Cloudbox VPS van Versio i.c.m. Directadmin onverstandig is tenzij je extra geld wilt uitgeven aan een 2e Cloudbox VPS voor een extra IP Adres.

Ik ben het al zeer vaak tegengekomen dat mensen een VPS afnemen en beide nameservers (bij domeinen) verwijzen naar één en dezelfde server, iets wat vandaag de dag binnen ICT land als zeer onverstandig wordt gezien.

Wil je toch DirectAdmin, zoek dan eens op internet naar een VPS account. Ik ben ze al tegengekomen van ca. € 3,99 ex. BTW. Als je hierop de applicatie directslave zet, dan wordt na goed instellen automatisch de DNS met je DirectAdmin gesynchroniseerd en heb je meteen je secundaire nameserver :-)

De prijzen van losse IPs bij Versio zijn trouwens veel te hoog, de meeste ISP's, USP's en HSP's hebben een ruime voorraad. Een redelijke hoeveelheid qua bedrijven maakt misbruik van 'het te kort' als je een beetje goed zoekt, zul je zien dat de prijzen echt niet hoog hoeven te zijn. De gemiddelde prijs van een IPv4 adres ligt rond de € 2,00 excl. BTW per maand.

Een mooie aanvulling op je DA installatie is overigens mod_ruid2 waarmee de rechten - ook door Apache (de webserver) aangemaakte bestanden de rechten krijgen van de gebruiker zelf. Hiermee creëer je ook net weer even wat meer veiligheid.

Vergeet overigens niet ook even wat te experimenteren met de Apache en MySQL configfiles. Ik heb zelf ervaren dat de box onwijs traag wordt wanneer er teveel verbindingen met Apache open blijven staan. Ook het aantal MySQL query's kan nog wel 's voor ongemakken zorgen.

Voor wat simpele taken is DA i.c.m. Cloudbox VPS lang zo slecht niet, maar voor webhosting taken (verkopen) zou ik het zeer zeker niet doen en gewoon lekker kiezen voor Reseller Hosting.

13. Daniel Koek Member
    Reactie geplaatst op: 22-01-2013 om 06:43

Even een reactie op het hele DNS verhaal van iedereen, gebruik gewoon een dienst als cloudflare! is je site ook nog meer(stel dat de server uitvalt) online, bespaar je bandwith en kan je makkelijk zien wie je site bezocht hebben.....

14. Ana Almeida Member
    Reactie geplaatst op: 31-01-2013 om 17:32

Waar is nu de username en password voor directadmin??

15. Hoston Member
    Reactie geplaatst op: 01-02-2013 om 14:21

@daniel koek
    Ik ben nu Cloudflare aan het proberen. Echter kan ik alleen voor een domein kiezen en niet voor een hele server (heb ik het idee). Het is natuurlijk geen optie om per domein dit in te regelen. Is dit wel geschikt voor VPS? Misschien een idee om hier een nieuw topic voor aan te maken..?

16. Rutger Van De Griendt Member
    Reactie geplaatst op: 01-10-2013 om 17:53

Bedankt voor je tutorial, top! 

Wat bedoel je met "Zet je e-mail vanonder en zet cronjob op aan." ? Verderop staat er ook ./build exim, maar exim staat niet in het options.conf bestand

17. Didier Nagels Member
    Reactie geplaatst op: 26-04-2014 om 16:04

Ik heb Arch Linux 2011.08 x64 maar begrijp het niet :s