1. rogerH Member

Joomla: PHP Server API Apache of FastCGI

Topic geplaatst op: 19-02-2012 om 08:57

Hallo,

Ik ben nieuw bij Versio (reseller) en ben bezig alle domeinen te verhuizen. Nu valt mij op dat de PHP Server API mode op 'Apache' staat. Bij mijn vorige provider leverde dit altijd (rechten)problemen op met Joomla, installatie van plugins die niet werken, phpfilemanager die een .zip niet uitpakt en geen mappen kan aanmaken dat soort dingen... De provider heeft toen de servermode op 'CGI/FastCGI' gezet, waarna de problemen verholpen waren.

1) Is het ook bij Versio mogelijk om dit om te zetten switchen naar CGI/FastCGI?
    2) Kan iemand aub in normale-mensen-taal uitleggen wat nu eigenlijk het verschil is en welke beter is?

2. RayHammer Member
    Reactie geplaatst op: 19-02-2012 om 09:15

CGI/FastCGI of te wel suPHP is dat elke gebruiker onder suPHP draaid en niet meer onder
    apache. Zo kan je bij een VPS Server voor elk account een eigen php.ini geven, maar moet niet. Rechten boven de 755 zullen niet meer werken met suPHP. Alles onder 755 werkt enkel.
    Het is een stukje veiligheid zodat klanten geen rechten op 777 zetten wat problemen zal geven. Onder suPHP word er 1 keer de website geladen wat snelheid geeft. Met apache moet elke keer opnieuw geladen worden.

Over de snelheid met apache of suPHP zijn nogal discussies over. Maar ik merk er eigenlijk
    Niks van dat is langzaamer is met suPHP.

Apache zul je altijd gebruiken voor directadmin. Want directadmin draaid onder apache.

Jou vraag of suPHP beter is dan Apache? Ik zeg nee zolang de klant geen rechten boven de 755 zet. Voor de rest moet je gewoon zorgen voor up to date scripts.

Hoop dat je genoeg weet nu, zo niet dan hoor ik het graag.

Vond u dit antwoord nuttig?

3. RayHammer Member
    Reactie geplaatst op: 19-02-2012 om 09:18

https://www.secure.versio.nl/nieuwsartikel.php?id=52

4. rogerH Member
    Reactie geplaatst op: 19-02-2012 om 10:30

Ik regel die domeinen/hosting pakketten toch met DA? Dus automatisch apache. Uit jouw verhaal proef ik toch een beetje dat suPHP de voorkeur heeft. Dat is in elk geval ook mijn ervaring bij andere providers. Nooit problemen mee gehad. Bij Apache continu geklooi met rechten enzo... Wat kan ik nu het beste doen dan?

5. rogerH Member
    Reactie geplaatst op: 19-02-2012 om 10:38

Bedankt overigens voor je uitleg. Als ik artikel 52 goed begrijp, draait PHP 5.3 onder CGI/FastCGI (suPHP), en PHP 5.2 onder Apache?

Bij Apache moet ik kennelijk gaan klooien met chmod 777 ???
    Bij FastCGI / suPHP hoeft dit NIET.

Om FastCGI / suPHP / PHP 5.3 te gebruiken hoef ik enkel genoemd scriptje toe te voegen aan .htaccess, correct? Dat is nog wel te overzien dan ;-) Nu maar hopen dat Joomla (en alle plugins) goed werken onder PHP 5.3 ...

6. RayHammer Member
    Reactie geplaatst op: 19-02-2012 om 12:26

Joomla werkt prima onder zelfs php 5.3.10

7. rogerH Member
    Reactie geplaatst op: 19-02-2012 om 14:39

Yes! Is gelukt door scriptje uit artikel 52 in .htaccess te zetten. Joomla draait nu onder php 5.3.10 (CGI/FastCGI). Ook de Joomla upgrade werkt nu prima. Site kunnen bijwerken naar laatste Joomla versie 2.5.1.

8. RayHammer Member
    Reactie geplaatst op: 20-02-2012 om 08:22

Super, su6 verder.

9. Julien Vereecke Member
    Reactie geplaatst op: 27-02-2012 om 19:48

Ik heb ongeveer dezelfde problemen
    ik heb het script in htacces ingevoerd en kan nu niet meer inloggen op direct admin
    waar heb je het juist geplaatst

10. RayHammer Member
    Reactie geplaatst op: 28-02-2012 om 09:32

@Julien Vereecke In je public_html map moet de .htaccess

11. Julien Vereecke Member
    Reactie geplaatst op: 28-02-2012 om 17:10

Ik heb het script eerst aan het begin van het htacces bestand geplaatst daarna aan het einde maar telkens met als gevolg dat k niet meer in direct admin raakte het bestand htacces heeft daar ook een waarschuwing voor dat dan kan gebeuren en men dan bepaalde regels moet als komentaar plaatsen
    Kan iemand mij een werkend htacces bestand bezorgen want ik weet niet meer wat er allemaal in moet
    alvast bedankt

12. rogerH Member
    Reactie geplaatst op: 28-02-2012 om 22:43

@Julien: Dit moet erin komen te staan (hopelijk wordt er niets uitgefilterd, even proberen:)

AddHandler x-httpd-php53 .php

13. rogerH Member
    Reactie geplaatst op: 28-02-2012 om 22:45

@Julien: sorry het plakken werkt hier niet zo te zien. Het zijn 3 regels onder mekaar. En er staan ook groter dan/kleiner dan tekens in. Ik zet de file hier: http://www.ezwebdesign.nl/htaccess_versio.txt

14. RayHammer Member
    Reactie geplaatst op: 29-02-2012 om 09:06

Is goed, maar er staat 1 \\ te veel in.

15. Julien Vereecke Member
    Reactie geplaatst op: 29-02-2012 om 19:53

Bedankt Roger en Ray
    ik blijf het zelfde resultaat houden
    Internal Server Error
    The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable to complete your request ferienhausbreskens.nl

het zou ook iets met rechten kunnen te maken hebben
    HTacces file staat op 644
    publichtml op 750

16. Reshad Bashir Versio medewerker
    Reactie geplaatst op: 29-02-2012 om 23:18

Julien,

Zet alle onderliggende mappen en bestanden ook op 755, dan zou het prima moeten werken!

17. Julien Vereecke Member
    Reactie geplaatst op: 04-03-2012 om 15:08

Helpdesk (Fabien Daniel)heeft kontrole gedaan van het script dat was in orde site werkte op php53 maar ondanks dat bleven problemen geven helpdesk heeft wel vast gesteld dat er files ontbraken en andere verwezen naar niet bestaande toepassingen
    Daarna is door helpdesk (na overleg) alles van de site gewist en is joomla handmatig geinstalleerd en nu werkt alles
    Dus al met al een hulpvaardige en meedenkende helpdesk voor zo een goedkope webhosting (ik heb het goedkoopste starter pakket)
    Nogmaals bedankt

18. Alex Bedeker Member
    Reactie geplaatst op: 09-05-2014 om 11:53

Ik heb nu de volgende situatie:

De API draait inmiddels op PHP 5.3.28.

Bij gebruik van de API moet ik alle folders 777 rechten geven (wat ik security-wyse niet wil).
    Als ik over schakel naar de CGI versie PHP 5.4.23, dan heb ik wel mijn rechten issue opgelost, maar dan hebben een aantal componenten van mijn Joomla installatie problemen met:
    "Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in " of
    "Non-static method Warp::getInstance() should not be called statically, assuming $this from incompatible context in"

Wat ik eigenlijk zou willen is PHP 5.3.28 draaien in CGI modus.

Echter als ik het volgende in .htaccess zet:

<FilesMatch "\\.php$">
    AddHandler x-httpd-php53 .php
    </FilesMatch>

Dan krijg ik als resultaat nog steeds PHP 5.4.23

19. Wesley Berendsen Versio medewerker
    Reactie geplaatst op: 09-05-2014 om 21:05

Het is niet mogelijk om PHP5.3 in CGI te draaien. Hiervoor zou je dan een eigen cloudbox VPS of dedicated server moeten afnemen.