1. Peerke12 Member

PHP 7.0 debuggen

Topic geplaatst op: 23-02-2016 om 00:10

Ik heb onlangs geprobeerd om min website op PHP 7.0 te laten draaien, maar dan loopt de startpagina meteen vast. Waarschijnlijk zit er iets in m'n php programma, dat versie 7.0 niet slikt. Maar ik kan zo gauw niet ontdekken waar de fout zit. Is er een testomgeving waar ik parallel aan m'n site kan proefdraaien en middels strippen kan ontdekken waar de problemen zitten?

2. Tom Zwiep Versio medewerker
    Reactie geplaatst op: 23-02-2016 om 00:13

Om te achterhalen of u fouten in uw website heeft kunt u dit bekijken via de error log in Directadmin. U kunt de errors eventueel met de volgende code in uw .htaccess weergeven.

# Displaying PHP errors
    php_flag display_errors on
    php_value error_reporting 6143

Vond u dit antwoord nuttig?

3. Peerke12 Member
    Reactie geplaatst op: 23-02-2016 om 00:17

Bedankt, ik zal daar gaan kijken. Maar als ik dat moet doen met m'n site op PHP 7.0 ingesteld, dan is die de hele tijd niet bereikbaar.

4. Tom Zwiep Versio medewerker
    Reactie geplaatst op: 23-02-2016 om 00:28

Dit moet u dan wel doen als PHP 7.0 is geactiveerd.

U kunt eventueel ook uw website kopieren en deze online zetten op een ander domein van u. Op dit domein activeert u dan PHP 7.0 en de error log zodat u de website PHP 7.0 ready kunt maken.

5. Peerke12 Member
    Reactie geplaatst op: 04-03-2016 om 23:20

Weer even geprobeerd op PHP 7.0 te draaien. Alle pagina's geven error 500. Zelfs pagina's die geen PHP bevatten, maar wel een .php extensie hebben geven dezelfde foutmelding. Extensie naar .htm omgezet en dan laadt die pagina wel.

Error log laat niets zien of het vastlopen van een PHP pagina. Is e rergens nog een algemene setting die ik nog moet aanpassen?

6. Tom Zwiep Versio medewerker
    Reactie geplaatst op: 04-03-2016 om 23:39

Dit moet nu voor uw website werken, ik heb uw rechten en fileowner voor uw complete account gereset. Mocht het nu nog niet werken dan hoor ik graag van u om welke domeinnaam het hier om gaat.

7. Peerke12 Member
    Reactie geplaatst op: 05-03-2016 om 09:06

Dat werkt, bedankt !
    Alle pagina's laden weer en de error log laat alleen wat waarschuwingen zien die ik nu kan gaan aanpakken.

Alleen merkwaardig genoeg worden nu bizondere symbolen zoals voor graden celcius en "e" met een accent, door een vraagtekensymbool vervangen.
    Teruggezet op PHP 5.5 is dat problem weer weg. In m'n headers heb ik "<meta charset="ISO-8859-1">" staan, want daarmee heb ik indertijd die bizondere lettertekens goed gekregen.
    Vraagt PHP 7.0 een andere karakterset?

8. Fabien Daniel Versio medewerker
    Reactie geplaatst op: 05-03-2016 om 14:24

De charset zou ook met PHP 7 moeten werken. U kunt anders proberen met UTF-8.

9. Peerke12 Member
    Reactie geplaatst op: 06-03-2016 om 14:48

Zojuist twee PHP webstartpagina's geprobeerd, 1x met "UTF-8", de ander met "ISO-8859-1".
    Onder PHP 5.5 werkt de ISO set, maar de UTF set niet. Dit was al het geval toen ik alleen nog maar een HTML startpagina had, en daarom alles op de ISO gezet en gehouden.
    Onder PHP 7.0 werken beide sets niet goed voor de bizondere symbolen zoals voor "°C".
    Is er in PHP 7.0 ergens een setting die de gekozen CHARSET weer overschrijft?

10. Peerke12 Member
    Reactie geplaatst op: 06-03-2016 om 17:45

Ik ben er al uit.
    PHP 7.0 heeft "UTF-8" als default set en stoort zich blijkbaar niet aan de setting in de HTML header, terwijl PHP 5.5 die wel respecteert.
    Probleem na even googelen opgelost met:

header('Content-Type: text/html; charset=ISO-8859-1');

als 1e regel direct na de " <?php " opening.

Bedankt voor de hulp !