1. Bart Houtermans Member

Nameserver

Topic geplaatst op: 09-01-2015 om 22:36

Hoi,
    Ben helemaal nieuw en geen ervaring met website jargon...
    Wat wordt bedoeld met een Nameserver? En waarom twee?
    Wat is de functie daarvan? Weet niet wat ik moet invullen. Heb de domeinnaam nu geparkeerd.

Graag in Jip en Janneketaal uitleggen. ;-)

2. BasvD Member
    Reactie geplaatst op: 10-01-2015 om 03:06

Beste Bart,

Een nameserver is een soort gouden gids. Je zoekt er het (ip)adres bij een (domein)naam. Aangezien het voor kan komen dat een nameserver offline komt of het heel druk heeft, geef je altijd 2 nameservers op. Dit doe je zodat, als de ene niet of moeilijk te bereiken is, je altijd nog een tweede optie hebt.

Je kunt je eigen nameservers hebben, maar je kunt ook die van Versio gebruiken. Als je er geen verstand van hebt is het de beste keuze om die van Versio te gebruiken aangezien zij alle basisinstellingen dan voor je goed zetten.

Succes ;-)

Met vriendelijke groet,
    Bas

Vond u dit antwoord nuttig?

3. Bart Houtermans Member
    Reactie geplaatst op: 10-01-2015 om 10:32

Dank je Bas.
    Mijn bedoeling is dat ik een zakelijk mailadres wil instellen om mee te corresponderen.
    Op een later moment ook een website, maar daarvoor heb ik nog geen content.

Volgens mij zal ik dan een pakket moeten aanschaffen?

4. BasvD Member
    Reactie geplaatst op: 10-01-2015 om 11:08

Bart,

Ja dat klopt, voor e-mail heb je opslag nodig en dus een webhosting pakket. Voorlopig is het Starter NL pakket voldoende voor je, denk ik. Later, zodra er een website is, kun je dan altijd nog upgraden indien nodig.

Versio (en vele anderen) werkt met DirectAdmin. Zodra je je webhosting hebt besteld ontvang je een mail met daarin gegevens om in te loggen. Eenmaal in DirectAdmin kun je een e-mailadres aanmaken. Je krijgt de gegevens te zien die je in een mailprogramma (Outlook, Live mail, Thunderbird etc.) kunt invoeren et voila, je hebt je eigen e-mailadres.

Wel moeten de DNS records waarschijnlijk aangepast worden naar het IP-adres dat je ontvangt per mail, of je vult je eigen nameservers in. Zelf ben ik niet bekend met de webhosting van Versio en weet ik dus niet precies hoe het werkt. Wellicht kun je daarvoor even een ticket aanmaken als je er niet aan uitkomt.

Met vriendelijke groet,
    Bas