1. Vincentt Member

Website benaderen zonder nameserver

Topic geplaatst op: 30-10-2014 om 08:50

Ik had vorig jaar een eigen site gemaakt via installatron. Later heb ik besloten om mijn website door een externe partij te laten maken, die deze op hun eigen server hebben draaien. Daarvoor heb ik de nameservers aangepast. De oude site staat bij mij gewoon nog op de server, maar de nameserver wijst er niet meer naartoe.

Wat moet ik als url intypen om toch bij "mijn" website uit te komen in de webbrowser?

2. jordivn Member
    Reactie geplaatst op: 30-10-2014 om 12:12

Volgens mij moet je de nameservers gewoon laten staan.
    De A en AAAA records moet je door verwijzen naar de nieuwe server.
    Vervolgens zou je een CName record aan kunnen maken (bv eigen.jouwdomein.nl) die naar je eigen server verwijst.

Vond u dit antwoord nuttig?

3. Vincentt Member
    Reactie geplaatst op: 30-10-2014 om 13:41

Bedankt voor je antwoord. Ik wil de nameserver nog niet aanpassen, maar ik wil enkel voor eigen gebruik nog bij "mijn oude site" kunnen.

4. jordivn Member
    Reactie geplaatst op: 30-10-2014 om 14:42

Je nameservers (ns00.axc.nl) verwijzen naar de server (dns) die verdere vertalingen doet van hostname (eg. www.jouwweb.nl) naar ip adresses (eg. 46.21.172.131). Deze zou ik dan op versio laten staan (daar host je immers je domeinnaam).
    Het A (ip4) en AAAA (ip6) record verwijst vervolgens naar een webserver (waar dus je site zelf staat).
    bv: eigenweb A 46.21.172.131. eigenweb.jouwdomeinnaam.nl wordt door gestuurd naar de webserver die op ip 46.21.172.131 draait.
    Voor een klant draai ik een hosting met domeinnaam. recent heeft hij een nieuwe site laten bouwen en hosten extern. Hij wilt wel de mail bij mij aanhouden. Hiervoor zijn de A en AAAA records aangepast naar het ip adres van de nieuwe site. een A record oudesite verwijst nog naar het oude ip, en geeft dus de oude site weer.

Hoop dat ik het een beetje duidelijk omschrijf

5. zeromechanic Member
    Reactie geplaatst op: 30-10-2014 om 18:24

Makkelijkste :
    verander in klantenpaneel de nameservers naar de nameservers van waar je site staat.

Ingewikkelder :

DNS-beheer aanzetten
    ALLE IP's veranderen naar het ip waar je hosting staat.

6. Vincentt Member
    Reactie geplaatst op: 31-10-2014 om 15:25

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb een poging gedaan aan de hand van jullie antwoorden, maar het is nog niet gelukt. Mail loopt bij mij via server Versio, de website waar de domeinnaam naartoe gaat bij een externe server. DNS staat aan met de volgende instellingen:

ftp.domein.nl - A - 159.253.0.110 (versio)
    domein.nl - A - 77.66.16.22 (extern)
    www.domein.nl - A - 77.66.16.22 (extern)
    pop.domein.nl - A - 159.253.0.110 (versio)
    smtp.domein.nl - A - 159.253.0.110 (versio)
    mail.domein.nl - A - 159.253.0.110 (versio)

Hier heb ik op jullie aanraden de volgende regel aan toegevoegd:
    eigen.domein.nl - A - 159.253.0.110 (versio)

Wanneer ik in de webbrowser intyp http://eigen.domein.nl/ dan komt de volgende melding op het scherm:
    Uw domeinnaam is geparkeerd.

Notitie voor de eigenaar van dit domein::
    Dit domein is niet gekoppeld aan uw webhosting pakket, reseller hosting pakket of virtuele/dedicated server. U heeft in uw klantenpaneel DNS beheer voor dit domein aangezet. Wijzig de DNS records naar de IP adressen van uw server of zet DNS beheer uit en wijzig de nameservers van de domeinnaam naar de nameservers van uw webhosting pakket, reseller hosting pakket of virtuele/dedicated server.

Echter op het klantenpanel van Versio staat bij domeinnamen-Nameservers/DNS-Koppelen aan webhosting account dit wel gekoppeld.

Help, wat doe ik verkeerd?

7. Tom Van Den Enden Member
    Reactie geplaatst op: 31-10-2014 om 16:41

Wat je ook kunt doen (neem aan dat je er alleen zelf en tijdelijk bij wilt?)
    In je host file de verwijzing naar www.jesite.nl aan te passen.
    Open het document C:\\Windows\\System32\\drivers\\etc\\hosts met bijvoorbeeld kladblok en voeg de volgende regel toe:
    www.jesite.nl 159.253.0.110
    en sla het bestand op. Als je nu www.jesite.nl intypt kom je op de site uit zoals die bij Versio draait. Indien je klaar bent kan je de regel weer weghalen.

8. Tom Van Den Enden Member
    Reactie geplaatst op: 31-10-2014 om 16:43

Aanvulling op bovenstaande reactie;
    eerst het ip adres dan het domeinnaam.
    Ik zie dat het hier ook stap voor stap staat uitgelegd:
    http://www.versio.nl/57-hoe_kan_ik_mijn_website_uittesten_zonder_de_dns_te_wijzigen

9. jordivn Member
    Reactie geplaatst op: 31-10-2014 om 18:00

Onderstaand klopt niet:

ftp.domein.nl - A - 159.253.0.110 (versio)
    www.domein.nl - A - 77.66.16.22 (extern)
    pop.domein.nl - A - 159.253.0.110 (versio)
    smtp.domein.nl - A - 159.253.0.110 (versio)
    mail.domein.nl - A - 159.253.0.110 (versio)

Dit moet zijn:

ftp - A - 159.253.0.110 (versio)
    www - A - 77.66.16.22 (extern)
    pop - A - 159.253.0.110 (versio)
    smtp - A - 159.253.0.110 (versio)
    mail - A - 159.253.0.110 (versio)
    eigen - A - 159.253.0.110 (versio)

Vergeet vooral de punt niet achter .nl
    Deze staat voor de root. Heb je deze niet dan wordt er nog meer achter geplakt(wat zou moeten staan voor root).
    Voor een complete cursus over DNS kijk eens hier:
    http://www.dnscursus.nl/nl/player.html
    Deze is van SIDN zelf, en geeft een heel uitgebreide uitleg over de vertaling van host naar ip, het geen wat wij kennen als werk van een DNS.