1. Toon Verlinden Member

Hoe verbruik ik mijn schijfruimte?

Topic geplaatst op: 29-05-2014 om 11:14

Ik kreeg een waarschuwing dat mijn schijfruimte bijna vol zat. Ik ben dan ook gaan kijken of ik niet kon deleten. Ik snap echter niet hoe de schijfruimte vol kan zitten?

* 2 back-ups van 225MB elk
    * 2 back-ups van 65MB elk
    * 1 website (van 225MB)
    * 1 website (van 65MB)

Zou in totaal op 870MB uitkomen en dat terwijl ik een schijfruimte heb van 1500MB. Ik vroeg me dus af of ik ergens het gebruik van mijn schijfruimte op een overzichtelijke manier kan zien? Het lijkt me immers sterk dat ik aan de toegestane hoeveelheid zit.

Alvast bedankt!

Groeten,
    Toon

2. Alex Versio medewerker
    Reactie geplaatst op: 30-05-2014 om 12:28

Heb je al gekeken in directadmin onder statistics en logs? Daar kun je namelijk nakijken waardoor de ruimte in gebruik is.

Vond u dit antwoord nuttig?

3. emiel Member
    Reactie geplaatst op: 02-06-2014 om 09:38

Een zelfde probleem heb ik ook de disk van de server loopt schijnbaar vol en dan kun je niet meer schrijven je files worden groote null. Ze hadden het probleem opgelost maar vandaag had ik er weer last van.
    Dit gebeurde op server 30

4. Diederick Van Tellingen Member
    Reactie geplaatst op: 02-06-2014 om 12:46

Ik heb exact hetzelfde gehad! Het zit hem waarschijnlijk in de System Quota.
    Dat kun je checken in DirectAdmin onder Site Summary / Statistics / Logs -> Total Disk Usage (MB) -> Details button.

Hoe je dit kan oplossen is mij ook nog een raadsel.

5. Toon Verlinden Member
    Reactie geplaatst op: 02-06-2014 om 16:17

Dag Alex,

Het was een goede suggestie - want gaf wel wat inzicht - maar lost het probleem nog niet op. Zo geven de statistieken aan dat:

- "Email Disk Usage" 370MB is, maar als ik inlog op mijn webmail van Versio, vind ik geen enkele mail of bestand terug. Hoe komt dat dit zo hoog is en kan ik hier iets aan doen?
    - "System Quotas" zijn maar liefst 1,1 GB, maar ik heb geen flauw idee wat dat allemaal inhoudt en hoe ik daar verder in kan opsplitsen.

Ik las net in dit forumtopic (https://www.secure.versio.nl/3079-disk_space_en_system_quotas.html) dat ik kan mailen naar de helpdesk om het System Quotea probleem op te lossen. Ik zal dat alvast doen.

6. Toon Verlinden Member
    Reactie geplaatst op: 03-06-2014 om 15:34

Als afsluiter van mijn vraag even laten weten dat ik volgens de aanwijzingen deze forumpost (https://www.secure.versio.nl/3079-disk_space_en_system_quotas.html) aan de helpdesk heb gevraagd om mijn System Quota te verwijderen. Al mijn websites en back-ups staan nog mooi op hun plek, maar mijn schijfverbruik is gedaald van 1500MB naar 870MB.