1. hallo500 Member

Bestanden niet schrijfbaar

Topic geplaatst op: 15-01-2012 om 20:42

Heb ik full ownership over de bestanden op mijn site? CHOWN
    Ik probeer een SMF forum te installeren, maar dat lukt niet vanwege de beperking op de bestanden.
    SMF geeft aan dat de benodigde bestanden niet schrijfbaar zijn op dit moment, ondanks dat ik deze handmatig schrijfbaar heb gemaakt met FTP. (op 777 gezet). Zit er ergens een restrictie op?
    Kunnen jullie misschien ook de mod security uitzetten?

2. Reshad Bashir Versio medewerker
    Reactie geplaatst op: 16-01-2012 om 12:12

Hoi hallo500,

Je hebt volledig ownership, maar je kunt controleren of je ownership wel op je eigen naam staat. Probeer via de file manager in DirectAdmin de ownership te resetten. Je kunt eventueel SMF ook via Installatron installeren.

Vond u dit antwoord nuttig?

3. RayHammer Member
    Reactie geplaatst op: 16-01-2012 om 12:51

Via Installatron gaat het prima, heb het getest.

4. hallo500 Member
    Reactie geplaatst op: 17-01-2012 om 16:33

Hallo Reshad,

Bedankt voor je reactie.
    Ik ben naar file manager gegaan, heb de map "domains" geselecteerd en heb vervolgens op de button "reset owner" geklikt. Na een minuut ontving ik de volgende melding: "An error occured while resetting the file ownership" met daaronder een gigantische lijst met "cannot reset" meldingen (regeltjes). Wat nu?

Hallo RayHammer, ik installeer altijd alleen via Installatron, bij mij heeft het altijd gewerkt, maar bij mij gaat het nu opeens fout. Wat ik overigens ben vergeten te vermelden, is dat het probleem zich uitsluitend voordoet bij het installeren van packages. Ik probeer het forum Nederlands te maken. Het pakket "dutch" kan niet worden geinstalleerd.

5. Reshad Bashir Versio medewerker
    Reactie geplaatst op: 17-01-2012 om 17:27

Hoi hallo500,

Heb je al geprobeerd PHP 5.3 aan te zetten? Zie https://www.secure.versio.nl/nieuwsartikel.php?id=52

Wellicht dat dit helpt.

6. Reshad Bashir Versio medewerker
    Reactie geplaatst op: 17-01-2012 om 17:27

Dan moet je alle permissies wel van 777 afhalen overigens, anders krijg je internal server errors.

7. hallo500 Member
    Reactie geplaatst op: 17-01-2012 om 17:47

Hoi Reshad,

Op advies van je collega Chris, heb ik de PHP code in een .htaccess bestand geplaatst. Op dat moment kreeg ik daar een 500 fout voor terug.

Nu heb ik geprobeerd wat jij hieronder aangeeft (de directory /seo-forum/ staat nu op 775). Weer een server error! De directory waarin het forum zich bevindt staat op 775 en alsnog ontvang ik een 500 error!

Ik heb de php code wel aan de .htaccess file op de root van mijn toegevoegd; de homepage blijft wel online.

8. hallo500 Member
    Reactie geplaatst op: 17-01-2012 om 17:49

Ik heb de php code wel aan de .htaccess file op de root van mijn domein toegevoegd; de homepage blijft wel online.

9. hallo500 Member
    Reactie geplaatst op: 17-01-2012 om 17:50

Nu het .htaccess bestand uit mijn directory (met het forum) is verwijderd, omdat het niet werkte, blijft deze directory op een 500 error! Is het niet zo dat de serverfout moet verdwijnen als de aanpassing ongedaan wordt gemaakt?

10. Reshad Bashir Versio medewerker
    Reactie geplaatst op: 17-01-2012 om 17:52

Ik ben bang dat je het bestand niet uit de juiste map hebt verwijderd dan. Je moet hem plaatsen in /domains/domein.nl/public_html en daar moet je hem ook verwijderen. Alle mappen en bestanden in die map mogen als je PHP 5.3 draait geen permissie 777 hebben, de permissie kan dan het beste op 755.

11. hallo500 Member
    Reactie geplaatst op: 17-01-2012 om 18:02

Goed. Deze code:

AddHandler x-httpd-php53 .php

staat nu in het .htaccess bestand van /domains/domein.nl/public_html

Geen 500 fouten op de hoofdsite.

Eerder had ik de code in het .htaccess bestand van de map met het forum geplaatst. Dat bleek dus niet juist te zijn. Die code dus nu weer verwijderd uit die map - er is zelfs geen .htaccess bestand meer aanwezig in die map - maar het forum blijft op 500 staan.

Kijk maar: http://bit.ly/w77jWL

Zodra deze fout eruit is, ga ik opnieuw proberen om het dutch language pakket op het forum te installeren. Hoop dat het nu wel werkt met php 5-3.

12. hallo500 Member
    Reactie geplaatst op: 17-01-2012 om 18:02

O ja, deze map /domains/domein.nl/public_html staat nu op 755.

13. hallo500 Member
    Reactie geplaatst op: 17-01-2012 om 18:07

Mmm.... ik zie dat de php code hier niet juist wordt weergegevn, maar ik heb in ieder geval de code gebruikt op deze pagina: https://www.secure.versio.nl/nieuwsartikel.php?id=52

14. zeromechanic Member
    Reactie geplaatst op: 17-01-2012 om 21:04

Je blijft problemen houden met de bestandsrechten.

Oplossing : grbuik filezilla

ga naar de map waar public_html staat
    met rechtermuisknop op public_html klikken
    klik op bestandsrechten
    geef de waarde : 755 op.
    vink aan "toepassen op alle submappen"
    vink bolletje aan enkel toepassen op mappen.
    klik ok
    laat filezilla zn kunstje doen.

voor bestanden zelfde protocol
    dan waarde 644 en bolletje enkel bestanden.

15. RayHammer Member
    Reactie geplaatst op: 18-01-2012 om 09:20

Net getest bij mij zelf. Ik heb de duch pakket gedownload van de swf website.

Dan unzippen, en dan uploaden in je public_html. Dan log je in op je smf als admin. En dan bij configratie/language zie je staan engels en dutch. Vink de duch aan, en je hebt je smf in het nederlands zonder dat je aan de bestandsrechten moet zitten.

Zie hier de test van mij zelf

http://www.marketipv4.be/

16. hallo500 Member
    Reactie geplaatst op: 18-01-2012 om 19:14

Hallo zeromechanic,

Ik heb vannacht jouw advies opgevolgd. Bij jou werkt dit hoogstwaarschijnlijk wel, maar ik blijf problemen houden, nadat ik jouw instructies heb opgevolgd. Bedankt voor het reageren iig!

Hallo RayHammer,
    Super waardevolle tip die je hier geeft, dank daarvoor.
    Ik heb language package dutch gedownload, uitgepakt, geupload, Nederlands geselecteerd op het forum, bam! het werkt. Mijn forum is nu Nederlands. Vreemdgenoeg heb ik hier nooit eerder problemen bij ondervonden met deze "bestandsrechten kwestie". Handmatige uploading is een goede manier om dit probleem te omzeilen. Dankzij jouw tip, kan ik nu weer verder.

17. zeromechanic Member
    Reactie geplaatst op: 19-01-2012 om 21:09

Ik snap er niks meer van.
    zelf uploaden is natuurlijk ook een manier.

ik begrijp alleen niet waarom dit met suphp niet wil werken.
    de vereiste is dat de mappen 755 en bestanden 644 moeten zijn.

Ook moeten ALLE php_flags uit de htaccess, dit geeft ook 500 errors.
    die moeten via een .user.ini

ik ga me toch ook een SMF opzetten
    kan dit niet uitstaan ROFL.

18. RayHammer Member
    Reactie geplaatst op: 20-01-2012 om 08:59

Net SMF gedaan met php 5.3 en de dutch taal via SMF geinstalleerd zonder problemen. Rechten bleven netjes op 755 staan.

www.marketipv4.be

En www.marketipv4.be/phpinfo.php

Wel staat daar geen ioncube loader op zie ik.

19. RayHammer Member
    Reactie geplaatst op: 20-01-2012 om 09:01

(Ook moeten ALLE php_flags uit de htaccess, dit geeft ook 500 errors.
    die moeten via een .user.ini)

Moest ik niet doen, het werkt gewoon.

20. RayHammer Member
    Reactie geplaatst op: 20-01-2012 om 09:12

IP opzoeken op een regionale whois-server op SMF is wel grappig, die zegt dat ik uit Afrika kom.