1. itsme Member

Subdomeinen

Topic geplaatst op: 07-01-2012 om 16:26

Ik heb 3 subdomeinen aangemaakt www, test en actie
    Tot mijn verbazing zit ik nu met A records voor www.www en www.actie en www.test
    Waarom is dit?
    Daarnaast zijn er de A records voor www, actie en test die ik ook zou verwachten.
    Als ik in de browser naar actie.mijndomein.nl ga kom ik netjes bij de index.html in de subdirectory actie
    Echter als ik in de browser naar www.mijndomein.nl ga kom ik niet bij de index.html in de subdirectory www
    Ik wil dit wel zodat ik een redirect kan opnemen voor het kale domein naar het subdomain www

2. Reshad Bashir Versio medewerker
    Reactie geplaatst op: 07-01-2012 om 18:06

Ik weet niet of het wel mogelijk is om een apart subdomein voor 'www' aan te maken. Waarom wil je dit precies? Misschien is dit op een andere manier te regelen.

Vond u dit antwoord nuttig?

3. itsme Member
    Reactie geplaatst op: 07-01-2012 om 21:38

Ik wil graag op de domain root een permanent redirect naar het subdomain www zodat search engines en gebruikers mijn site alleen via www.mijndomein.nl herkennen en niet ook nog op de domain root mijndomein.nl

4. itsme Member
    Reactie geplaatst op: 07-01-2012 om 22:55

Ik heb het inmiddels opgelost en de volgende verklaring voor mezelf gevonden.

Voor het subdomain www en voor de domain root zijn A records aanwezig

Beide A records verwijzen natuurlijk naar hetzelfde ip-adres van de server voor mijn webhosting pakket

Blijkbaar is e.e.a zo ingesteld door Versio dat zowel verkeer naar subdomain www.DOMEIN.NL als ook voor de domain root DOMEIN.NL uitkomt bij de index.html in dezelfde subdirectory /home/USERNAME/domains/DOMEIN.NL/public_html

Ik zou echter verwachten dat verkeer voor het subdomein www.DOMEIN.NL uitkomt bij de index.html in de subdirectory /home/USERNAME/domains/DOMEIN.NL/public_html/www/
    En verkeer voor de domain root DOMEIN.NL uitkomt bij de index.html in de subdirectory /home/USERNAME/domains/DOMEIN.NL/public_html/

Voor andere subdomeinen zoals b.v. tst.DOMEIN.NL gebeurd dit namelijk wel. Verkeer hiervoor komt uit bij de index.html in de subdirectory /home/USERNAME/domains/DOMEIN.NL/public_html/tst/

Overigens blijkt dat www.tst.DOMEIN.NL ook in deze subdirectory uitkomt.

Blijkbaar is dat de reden dat er bij het aanmaken van een subdomain tst behalve genoemde subdirectory ook twee A records worden toegevoegd n.l. een voor tst en een voor www.tst die natuurlijk beiden weer naar hetzelfde ip-adres verwijzen.

Voor degenen die in de Domain Admin panel een subdomain www aanmaken zullen merken dat er een A record met www.www wordt toegevoegd en een subdirectory /home/USERNAME/domains/DOMEIN.NL/public_html/www
    De index.html in deze subdirectory wordt echter alleen bereikt bij verkeer naar www.www.DOMEIN.NL en helaas dus niet bij verkeer naar www.DOMEIN.nl

Omdat er nu geen onderscheid is tussen subdomain www en de domain root is een simpele permanent redirect niet mogelijk.
    Een .htaccess in de subdirectory /home/USERNAME/domains/DOMEIN.NL/public_html met een 301 redirect voor / naar www.DOMEIN.NL levert een loop aan redirects op en een vergelijkbare foutmelding in de browser.

Ik heb het nu geprobeerd met een conditionele rewrite in de .htaccess en dat lijkt goed te werken.
    Mijn .htaccess ziet er nu als volgt uit:

RewriteEngine on
    RewriteCond %{HTTP_HOST} ^DOMEIN\\.nl$ [NC]
    RewriteRule ^(.*)$ http://www.DOMEIN.nl/$1 [R=301,L]

5. stefaanc Member
    Reactie geplaatst op: 09-01-2012 om 14:17

Hoi ik heb hetzelfde aan de hand. als ik een sub aanmaak en dan in de dns records ga kijken staat er een A record www.subnaam dus als je als subnaam vak hebt staat daar www.vak wat maakt dat je subdomein niet bereikbaar is op het internet. heb het via email willen uitleggen maar blijkbaar begrijpen ze mij niet. normaal gezien zou zoiets niet mogen gebeuren. ik heb niets aan de dns records veranderd het komt gewoon vanzelf. als je de www.subdomein record verwijderd is je subdomein zichtbaar op het internet.

6. itsme Member
    Reactie geplaatst op: 10-01-2012 om 00:02

@stefaanc bij het aanmaken van een subdomein xyz worden er bij mij twee A records toegevoegd n.l. een voor vak en een voor www.vak
    Versio heeft de webserver zo geconfigureerd dat beide url's www.vak.domein.nl én vak.domein.nl in dezelfde subdirectory uitkomt /home/USERNAME/domains/DOMEIN.NL/public_html/xyz/

7. itsme Member
    Reactie geplaatst op: 10-01-2012 om 00:04

@stefaanc bij het aanmaken van een subdomein xyz worden er bij mij twee A records toegevoegd n.l. een voor xyz en een voor www.xyz
    Versio heeft de webserver zo geconfigureerd dat beide url's www.xyz.domein.nl én xyz.domein.nl in dezelfde subdirectory uitkomt /home/USERNAME/domains/DOMEIN.NL/public_html/xyz/