1. Ron van Gent Member

E-mail doorsturen naar mailserver

Topic geplaatst op: 11-01-2014 om 10:10

Ik host de website van een bedrijf dat de mail wil laten doorsturen naar een eigen mailserver. Ik weet dat ik een wijziging moet doorvoeren op het MX record en volgens de documentatie van Versio ook een A record moet aanmaken met het IP adres van de mailserver.

De MX recordverwijzing is smtp.voorbeeld.nl. Moet ik nu ook een A record aanmaken en wat dient hier in te staan?  

2. Tom Denkers Member
    Reactie geplaatst op: 14-01-2014 om 12:23

Als eerst dient u bij de gebruiker DNS management in Directadmin aan te zetten. De volgende stap is om inderdaad een DNS record naar de nieuwe mailserver aan te maken mits deze nog niet bestaat. U doet dit in Directadmin bij DNS management.

Het IP van de nieuwe mailserver is 1.2.3.4 . U maakt dan een A record aan genaamd:

mail2  TYPE A Waarde 1.2.3.4

Vervolgens gaat u in Directadmin(hoofdmenu) naar het kopje MX records. Hier vinkt u onderaan local mailserver uit en slaat u de pagina op. U haalt het huidige MX record die er standaard staat weg. Dit vervangt u voor mail2 met als prioriteit 10. Vervolgens slaat u de pagina op en zal binnen 24 uur de mail netjes doorgestuurd worden naar uw eigen 'nieuwe' externe mailserver.

Indien het niet lukt hoor ik het graag, succes ermee!

Vond u dit antwoord nuttig?

3. Ron van Gent Member
    Reactie geplaatst op: 15-01-2014 om 10:25

Het is mij toch niet helemaal duidelijk waar op welke plaats ik dan smtp.voorbeeld.nl moet invullen. En moet ik dit ook nog opzetten in het klantenpaneel?

4. Tom Denkers Member
    Reactie geplaatst op: 16-01-2014 om 12:35

Heeft u de kopjes DNS management en MX records wel gevonden in Directadmin?

5. Ron van Gent Member
    Reactie geplaatst op: 16-01-2014 om 20:29

Die heb ik beide wel gevonden. de DNS aanpassing/MX record in de direct admin staat aan.

En de instructie is verder wel duidelijk met dien verstande dat een eerder aanwijziging die ik van jullie helpdesk ontving een beschrijving gaf hoe ik de maildoorverwijzing moest omzetten in het klantenpaneel (uw domeinnamen, overzicht, vergrootglas achter betreffende domeinnaam, nameservers dns, dns beheren) en eventueel in de direct admin. Jouw beschrijving spreekt alleen maar over de wijziging in de direct admin en niet over het klantenpaneel. Vandaar mijn vraag of het op beide plaatsen aangepast moet worden.

Maar dan de belangrijkste vraag, is de instelling in mijn voorbeeld van een doorverwijzing naar smtp.voorbeeld.nl dan:

domeinnaam.nl type mx value smtp.voorbeeld.nl

en vervolgens

smtp.voorbeeld.nl type a value 1.2.3.4

6. Tom Denkers Member
    Reactie geplaatst op: 17-01-2014 om 13:25

Dit is weer afhankelijk van hoe u uw domein heeft gekoppeld aan de webhosting server. Gaat dit via de nameservers nszero1 en nszero2(oftewel in DNS beheer in uw klantenpaneel) dan dient u het in het klantenpaneel aan te maken.

Heeft u ze via nsxxx.axc.nl gekoppeld, dan dient u het via uw Directadmin door te voeren zoals ik uitgelegd heb.

7. Ron van Gent Member
    Reactie geplaatst op: 17-01-2014 om 17:02

Tom, en is mijn voorbeeld correct zoals ik het moet aanmaken als MX record en A record? Zie onderstaand. Waar moet de smtp verwijzing dus staan. Is het onderstaande correct?

domeinnaam.nl type mx value smtp.voorbeeld.nl

en vervolgens

smtp.voorbeeld.nl type a value 1.2.3.4