1. -Leonie- Member

Direct Admin en disk space

Topic geplaatst op: 08-01-2014 om 14:45

Hallo! Ik wil graag een backup maken van mijn wordpress site (voordat ik daar wat updates ga doorvoeren), maar direct admin geeft aan dat de diskspace vol zit. Ik had dat laatst al gezien en dacht dat dat met de content van mijn website te maken heeft (veel foto's). Ik heb toen mijn webhosting pakket geupgrade, omdat er nog veeeeel meer foto's bij gaan komen. Kennlijk was dat nog niet helemaal de oplossing?

Kan iemand mij vertellen wat er op de diskspace van Direct Admin staat en wat ik (velig) kan verwijderen?

Misschien goed om te vertellen dat ik niet super veel verstand heb van websites bouwen en niet precies weet wat ik wel en niet kan verwijderen of veranderen.

Alvast bedankt, Leonie

2. Marcel Dekkers Member
    Reactie geplaatst op: 09-01-2014 om 23:43

Kijk eerst eens waar de schijfruimte gebruikt is,
    Dus inloggen op directadmin,

dan ga je naar Site Summary Statistics logs,

En klik op details van de Total Disk Usage (MB),
    en wat staat daar bij de current usage en Maximum usage ?

Tevens kijk je email adres(sen) ook even na,
    De mail wordt namelijk ook meegerekend !!!

Met vriendelijke groet,
    Marcel

Vond u dit antwoord nuttig?

3. -Leonie- Member
    Reactie geplaatst op: 20-01-2014 om 05:58

Beste Marcel

Dank voor je reachtie.

Bij current usage staat 1692.7 en bij max usage staat 1500

Email disk usage is 7.44 MB

En Database disk usage is 12.2 MB

Ik zal die emails verwijderen (al weet ik nog niet precies waar) en zo meer ruimte maken.

Ik neem aan dat het met die Database Disk Usage niet zo makkelijk is om iets te verwijderen? Waar wordt die ruimte door gebruikt?

Nogmaals hartelijk dank voor je hulp! Met vriendelijke groet, Leonie

4. Marcel Dekkers Member
    Reactie geplaatst op: 20-01-2014 om 10:52

Met de database kun je alleen overtollige dingen verwijderen die je zeker niet gebruikt,
    Echter als je perongeluk wel iets weg gooit wat wel wordt gebruikt werkt je website niet meer,
    Dus als je dat gaat doen moet je van te voren eerst een backup van je database maken.

Verder vraag ik me af welk pakket je hebt bij Versio ?

Want je geeft aan in je staterspost dat je je pakket al hebt geupdate echter zie ik dat je de schijfruimte van een starters pakket hebt.

Met vriendelijke groet,
    Marcel

5. Wesley Berendsen Versio medewerker
    Reactie geplaatst op: 21-01-2014 om 00:42

Beste Leonie,

Stuur even een mail naar support@versio.nl met je directadmin gebruikersnaam, geef aan dat je een probleem hebt met je diskquota. Wij zullen dit dan voor je controleren.

Wesley.

6. Sandra Perquin Member
    Reactie geplaatst op: 24-01-2014 om 12:11

Hi,

Ik heb precies hetzelfde als Leonie!

Ook ik heb geupgrade naar een groter pakket in december nadat diskspace vol raakte! Dit leek te helpen, maar vandaag op back up maken gedrukt en plop mijn diskspace staat bijna vol. Net ook een mail gestuurd naar de versio support! Hopelijk kunnen ze mij ook helpen. Ik blijf natuurlijk niet upgraden, want ook ik heb veel foto's op mijn site en ook daar komen er meer bij.

Groetjes,

Sandra

7. Marcel Dekkers Member
    Reactie geplaatst op: 24-01-2014 om 14:03

Sandra,

Heb je ook de oude backups verwijderd ?
    Als je maar blijft backuppen en de oude niet verwijderd is je schijfruimte snel vol natuurlijk,
    Je kunt eventueel ook de backups downloaden naar je pc en van de webserver verwijderen.

Met vriendelijke groet,
    Marcel Dekkers

8. Sandra Perquin Member
    Reactie geplaatst op: 24-01-2014 om 14:38

Beste Marcel,

Uiteraard was dat mijn eerste actie toen mijn diskspace vol raakte in december. Ik heb nu alleen nog een backup erin staan van om na bij de 4 gb. Deze heb ik net op mijn pc gedownload en ga die nog verwijderen! Maar dan kom ik nog ruimte te kort. Ik had nl zilver en ben naar Groot gegaan. Dus ik heb mijn ruimte verdubbeld. Kan me niet voorstellen dat door 1 backup die ruimte opgeslokt wordt.

Groetjes,

Sandra

9. Sandra Perquin Member
    Reactie geplaatst op: 24-01-2014 om 14:43

Update,

Net de backups verwijderd en de oranje balk verroerd zich geen Kb,Gb of wat dan ook. Zit daar nog een vertraging in?Hij blijft op dezelfde used mb diskspace staan als voor de verwijdering van de 4Gb.

Groetjes, Sandra

10. Marcel Dekkers Member
    Reactie geplaatst op: 24-01-2014 om 15:33

Daar zit interdaad wat vertraging in,

Je zou kunnen inloggen op directadmin en vervolgens naar Site Summary / Statistics / Logs gaan,
    klik daar bij total disk usage op update.

Vervolgens zou het dan goed moeten zijn.

Met vriendelijke groet,
    Marcel Dekkers

11. Sandra Perquin Member
    Reactie geplaatst op: 24-01-2014 om 15:44

Inmiddels een uur gewacht en opnieuw ingelogd ook nog op een andere computer en het blijft onveranderd. Mijn diskspace gaat maar niet naar beneden.

Groetjes,

Sandra

12. Sandra Perquin Member
    Reactie geplaatst op: 24-01-2014 om 15:50

Opgelost! Was vergeten op udate te drukken! Nu staat er weer 6667 van de 15000,dus hij staat weer in het groen!! Joepie!! Ben erg opgelucht.

Bedankt Marcel!

Groetjes,

Sandra

13. Marcel Dekkers Member
    Reactie geplaatst op: 24-01-2014 om 15:54

Fijn dat het is opgelost !!

Groetjes,
    Marcel

14. -Leonie- Member
    Reactie geplaatst op: 31-01-2014 om 11:29

Beste Marel, beste Wesley, dank voor de reacties. Ik heb een e-mail gestuurd naar de helpdesk om mijn diskquota te controleren.

Naar aanleiding van de vragen van Sandra heb ik de omvang van mijn backups gecontroleerd. Dat waren er maar drie (de laatste april 2013) omdat ik ze sindsdien naar mijn hotmail adres laat sturen. Dat kan dus volgens mij de ruimte niet zijn.

Mijn emails stuur ik door naar mijn gmail, maar ik weet niet of ze eerst ook nog ergens anders worden opgeslagen. Als dat zo is, zou ik die misschien moeten verwijderen.... maar ik kan niet vinden waar...

Ik wacht even het berichtje van de helpdesk af.

Groet, Leonie

15. Stefan Vlaminckx Member
    Reactie geplaatst op: 31-12-2016 om 12:53

Het is een zgn quotations probleem. Het systeem reserveert ergens mb's voor.
    In de engelse uitleg van DirectAdmin wordt me niet duidelijk waarom.

helpdesk@versio.nl om uitleg gevraagd. Ik vul mijn antwoord aan zodra ik meer weet

16. Marc Van Blerk Member
    Reactie geplaatst op: 01-04-2017 om 21:06

Is er binnen DirectAdmin ergens een tool om inzichtelijk te maken in welke mappen van een gebruiker de ruimte wordt verbruikt? Ik heb op mijn reseller pakket een gebruiker die niet kan verklaren waar zijn MB's blijven...

17. Fabien Daniel Versio medewerker
    Reactie geplaatst op: 02-04-2017 om 09:41

@Marc Van Blerk Dit kan nagekeken worden door onze systeembeheerders via support@versio.nl In DirectAdmin zelf staat deze functie niet actief, buiten bij Site Summary / Statistics / Logs -> Total Disk Usage (MB). U kunt ook kijken naar de E-mail usage en of er geen backups op de user staan.