1. RdV Member

IO waits

Topic geplaatst op: 28-12-2011 om 21:38

Ik heb al eerder gemerkt dat mijn VPS af en toe een hoge load heeft zonder duidelijke reden, en met een monitor heb ik uitgevonden dat het IO waits zijn. Echter, geen IO waits van mijn VPS, want ik zie 0 bytes in en 0 bytes out, met een IO waits van 100%. Ik denk dat het dus komt omdat de schijf gedeeld wordt met andere VPS-en, en dus ook de statistische gegevens daarvan deelt. Logisch natuurlijk, en ook geen onwerkbare situatie, omdat het kortstondige pieken zijn, maar toch wel merkbaar. Mijn website met een sql database wordt dan ook trager en de pagina response tijd loopt dan op tot enkele seconden.

Iemand hier ook ervaring in? Is er een oplossing (opwaarderen naar grotere VPS, waardoor je minder VPS-en deelt met anderen)? Misschien is het enige antwoord wel Dedicated Server, omdat je daar natuurlijk niets deelt.

2. Reshad Versio medewerker
    Reactie geplaatst op: 28-12-2011 om 23:48

Dit hoort er helaas bij bij een Starter VPS. Je kunt eventueel upgraden naar een Expert VPS of een dedicated server.

Vond u dit antwoord nuttig?

3. Reshad Versio medewerker
    Reactie geplaatst op: 28-12-2011 om 23:51

Het kan overigens niet te zwaar zijn, dat mag niet. Op welke manier kijk je of het niet je eigen VPS is?

4. RdV Member
    Reactie geplaatst op: 29-12-2011 om 13:04

Met top (top d 5) zie ik load average: 3.73, 2.24, 0.93, terwijl er maar 2 running processes zijn (httpd) beiden met een looptijd ongeveer 2 minuten. Met vmstat (vmstat 1 100) zie ik dat de CPU wait for IO ongeveer een minuut lang gemiddeld 98%. Daarna zakt de IO wait direct naar 0%. Tijdens de piek zijn de IO's van mijn eigen VPS beperkt, gemiddeld 200kB/s aan reads. Maar er zijn ook tijdssegmenten waar de VPS aangeeft 0b read/0b write, en IO wait 100%. Ik schat in dat de pieken van IO niet langer duren dan 2 minuten. Om mijn VPS draaien geen processen die langdurig zoveel IO trekken, er draait enkel een Apache met een mysql database, waarvan de grootte niet eens 30MB is.

5. RdV Member
    Reactie geplaatst op: 30-12-2011 om 20:00

Ik ga eens proberen of de dedicated server wat voor mij is. Een VPS heeft als nadeel dat deze met andere VPS-en wordt gedeeld, en of je er iets van merkt, hangt natuurlijk af van hoeveel VPS-en per machine, en wat die andere VPS-en aan het doen zijn. De hoeveelheid VPS-en en zijn performance correleert natuurlijk met de prijs van de VPS. Daar is niets mis mee, want de prijs is uitermate laag. Maar ik ben net even te kritisch en zal daarom meer moeten betalen. Goede kans dat een duurdere VPS al aan mijn verwachting zou kunnen voldoen, maar vanwege het groeipad dat ik voorzie ga ik toch maar voor een dedicated server om niet tweemaal te hoeven verhuizen.

Voor de andere klanten die dit mogelijk lezen en herkennen; ik draai phpbb met een mysql database. Op de piekmomenten van de dag (19:00 tot 22:00) zag ik regelmatig zichtbare vertragingen in de laadtijd van mijn php pagina's. De php database is slechts 30MB, en ik gebruik de Starter Light VPS.