1. kawamike Member

Help ik kan niet verder, ben maar leek

Topic geplaatst op: 04-08-2013 om 23:03

Hallo, ik kom net kijken in de www wereld. Heb een domeinnaam aangekocht, en wil graag weten wat ik nu moet doen. Heb content al klaar.
    Als ik mijn domeinnaam (mobysmall.com)intyp zie ik niets. Ik krijg ineens http://michaqs51.fiftyone.axc.nl/ te zien, en weet niet waar het vandaan komt. Ik ben mij ervan bewust dat er nog al wat stappen ondernomen moeten worden en hoop dat er iemand is die het me in begrijpelijke taal kan uitleggen.

Wat ik weet:
    Hosting bedrijf zorgt voor dataruimte tbv de website.
    FTP zorgt ervoor dat datgene wat je wilt aanpassen op je website, dat dat via
    FTP moet gebeuren

Wat ik niet weet
    Hoe publiceer ik de website eenmaal dat deze naar mijn smaak is eengepast?
    Moet ik gebruik maken van codes of kan het ook via drag and drop
    Welk gedeelte zorgt ervoor hoe ik mijn website kan inrichten?
    Wat moet ik met directAdmin?
    En nog veel meer wat ik graag te weten wil komen

2. PHPBunny Member
    Reactie geplaatst op: 05-08-2013 om 10:28

Hallo, altijd leuk dat steeds meer mensen een website willen maken, alleen jammer dat ze dit vaak onderschatten en al te snel willen beginnen zonder enige kennis.

Het is eigenlijk verstandiger om eerst kennis op te doen voordat je begint met je domeinnaam registreren en webhosting aanschaffen, maar goed.

Een domeinnaam is simpel gezegd een gids naar de webserver (daar staan al je bestanden, je content dus), maar de gids zelf weet nog niet waar hij de bezoeker heen moet leiden, deze moet je dus eerst instellen d.m.v. DNS / Nameservers. In dit geval kan dit gewoon via nameservers, omdat je volgens mij webhosting hebt bij Versio.

NAMESERVERS INSTELLEN:
    1. Ga naar je webhosting pakket en zoek de nameservers op (gewoon in dit klantenpaneel)
    2. Ga naar je domeinnaam instellingen en wijzig de nameservers (ook gewoon in dit klantenpaneel)
    3. Het kan tot wel 24 uur duren voordat de wijzigingen zijn doorgevoerd (meestal al wel in 2 à 3 uur).

Goed als dit je gelukt is (zo niet, zeg dan hier wat er niet lukt) dan zal je website bereikbaar zijn. Nu je overige vragen:

[Hoe publiceer ik de website eenmaal dat deze naar mijn smaak is eengepast?]
    Een website naar eigen smaak vereist verschillende scripttalen:
    HTML - Dit is de basis, het skelet. Het geeft structuur aan de verschillende 'dingen' die je wilt.
    CSS - Dit is de opmaak van het skelet (denk aan achtergrond(kleur), lettertypes en nog veeeeel meer!)
    Javascript - Dit is voor interactieve gebeuren, beetje lastig uit te leggen...

Het publiceren is gewoon het uploaden naar je webserver.

[Moet ik gebruik maken van codes of kan het ook via drag and drop]
    De scripttalen die ik hierboven genoemd hebt leer je niet zomaar in een maand, daarom zijn er voor de mensen die geen of weinig kennis hiervan hebben verschillende CMS (Content management system) gemaakt, waarschijnlijk ken je WordPress wel. Deze kan je installeren via DirectAdmin (zie hiervoor Installatron, deze staat onderaan in je DirectAdmin paneel).

Als je je eigen website wilt maken zonder CMS dan komt PHP er ook nog bovenop. (http://nl.wikipedia.org/wiki/PHP)

[Welk gedeelte zorgt ervoor hoe ik mijn website kan inrichten?]
    De CMS dus of jezelf.

[Wat moet ik met directAdmin?]
    Hiermee beheer je je webhosting, e-mailadressen aanmaken, subdomeinen, bestanden beheren, maar ook statistieken bekijken en de error en verbruiks log.

Tip: Ook verstandig om regelmatig een back-up te maken en op te slaan op je computer of in je cloud opslag (bv. Dropbox).

Nog andere vragen? Stel ze maar!

Vond u dit antwoord nuttig?

3. Jaliz the Ant Member
    Reactie geplaatst op: 05-08-2013 om 10:33

Hallo Michael,

Ik zie dat je een avontuur bent aangegaan.
    Om je website beschikbaar te maken voor het internet, moet je deze plaatsen in je public html folder van je domein. Hervier gebruik je inderdaad het ftp protocol. Een veel gebruikt programma hiervoor is filezilla kun je douwnloaden op https://filezilla-project.org/ Let wel op dat je de client versie kiest. Met dit programma en je ftp gegevens van Versio kun je bestanden plaatsen op je hostingaccount.

Je direct adminpaneel zorgt ervoor dat je allerlei taken kunt beheren van je hostingdienst die je hebt bij Versio. Je kunt je email beheren, ftp gebruikers beheren (standaard heb je er 1, je kunt er zelfs allerlei webapplicatie mee installeren. (Dan hoef je nier meer te ftp'en ) etc. Succes met al het google werk wat je ongetijfeld nog zult moeten doen

Adios Sander

4. kawamike Member
    Reactie geplaatst op: 06-08-2013 om 06:47

Bedankt PhP Bunny en Sander voor jullie uitgebreide reacties.

Omdat ik jullie zo goed mogelijk wil opvolgen, maar ook zeker geen onherstelbare fouten wil maken, loop ik al meteen vast bij het eerste punt:
    Mijn webhosting pakket heb ik gevonden en daar kan ik alleen een overzicht zien van een gebruikersnaam, en een 'push beheer'. Als ik vervolgens bij opties ga kijken zie ik wat namen van nameservers staan.
    Als ik naar domeinnaam toe ga, dan zie ik heel veel regels staan met mobysmall.com met types erachter zoals MX TXT A, maar wat moet ik wijzigen en hoe doe ik dat?
    Alsvast bedankt voor jullie ...ehem, geduld

5. chatuliem Member
    Reactie geplaatst op: 06-08-2013 om 12:50

Eigenlijk begin je meteen al verkeerd. Het eerste wat je zult merken is dat je een heleboel te lezen hebt, en geloof me, dat is de beste manier om te leren hoe je een website opzet. Je vraagt naar Direct Admin, maar heb je al die filmpjes met instructie erover gelezen? Direct Admin zorgt ervoor, dat je de basis dingen die je nodig hebt voor je web site. Bekijk die filmpjes eens en ga zelf dingen uitproberen, en als je er dan niet uitkomt, ga dan pas vragen..
    (wat ben ik blij dat ik een pc heb leren kennen in de DOS tijd, het heeft geleerd om te programmeren...)