1. beekbergen Member

Starters VPS/cloudbox

Topic geplaatst op: 01-07-2013 om 10:37

Wat is de beste OS voor een starter? Ik heb enige ervaring met webservers maar niet met het hele proces van koppelen van domeinnamen/email etc.

wat ik nodig heb is:
    - e-mailadressen/mailserver
    - cronjobs instellen
    - php en mysql

het gaat in eerste instantie om 1 website maar dat wil ik op korte termijn al uitbreiden naar meerdere. Wat adviseren jullie voor OS en welke specs?

2. chatuliem Member
    Reactie geplaatst op: 01-07-2013 om 13:21

Datgene wat je vraagt kan ieder OS. Bij het kiezen van een OS moet je denk ik uitgaan van de vraag: wat wil ik ermee, wat kan ikzelf en wat kan ik evt. bijleren.
    Ik heb gekozen voor Virtualmin in samenwerking met Ubuntu. Ubuntu, omdat ik daar iets van weet en Virtualmin, omdat ik dan zelf de rechten over de bestanden houd. Maar dat vereist een stukje voorkennis om dat te kunnen bijhouden.
    Je kunt ook kiezen voor Direct Admin samen met Centos 6.4. Dat is een goed programma die je duidelijk aangeeft hoe je nieuwe domeinen, mailadressen en databases aanmaakt. Qua aanschaf kost het iets meer, maar het is zeker de moeite waard. Het nadeel is dat het Engelstalig is. Dat is echter een kwestie van wennen...

Vond u dit antwoord nuttig?

3. beekbergen Member
    Reactie geplaatst op: 01-07-2013 om 14:31

En heeft Ubuntu/Centos ook een design view? Dus dat niet alle met code moet?

Wat zouden jullie trouwens adviseren, 64 of 86x?

4. chatuliem Member
    Reactie geplaatst op: 01-07-2013 om 19:37

Ubuntu/centos hebben dus vanuit zichzelf niet de grafische interface. Je krijgt dan dus een ouderwets zwart scherm. Om het grafisch te maken heb je dus zoiets nodig als Direct Admin of Virtual Min. Verder zijn er nog Ispconfig, Plesk en Cpanel. Allemaal keurig terug te vinden op het internet.
    Bij Versio bieden ze Direct Admin aan, en dat gaat alleen maar samen met Centos 6. Het voordeel van DA is, dat het enorm gebruiksvriendelijk is. Wat ik nog een gebruiksvriendelijker systeem vind, is Plesk en ik hoop nog altijd dat ze die ook gaan aanbieden. Maar wat gemakkelijk is voor de gebruiker, is moeilijker voor de programmeur. Want die krijgt hoe dan ook een rechtenprobleem. Dus zolang het systeem goed draait, heb je een prachtige schil, maar als er iets hapert kan je er meer moeite mee hebben het zelf op te lossen.

5. NightQuest Member
    Reactie geplaatst op: 20-07-2013 om 17:18

Ik draai zelf Cent0S met DirectAdmin, maar je kan voor jouw eisen perfect terecht bij ISPadmin en Ubuntu. Ubuntu heb ik altijd iets eenvoudiger gevonden dan CentOS.

Hier heb je een perfecte tutorial om dit volledig in te stellen op Ubuntu: http://www.howtoforge.com/perfect-server-ubuntu-12.04-lts-apache2-bind-dovecot-ispconfig-3

6. chatuliem Member
    Reactie geplaatst op: 20-07-2013 om 23:39

@Nightquest: het template voor Ubuntu staat toch gewoon in de lijst?

7. Aad Bruijnzeel Member
    Reactie geplaatst op: 23-07-2013 om 13:13

Voor een starter raad ik aan om een hosting pakket te nemen. Cloudbox met eigen server is slechts voor personen met systeembeheerervaring, zeker wanneer je je eigen mailserver wil draaien.
    Mocht je ervaring op willen doen als systeembeheerder dan is een cloudbox een uitstekende leeromgeving. Wel het eerste jaar geen bedrijfskritische applicaties draaien!

8. Fabrice Member
    Reactie geplaatst op: 06-08-2013 om 16:45

Ik heb er ook niet veel verstand van maar toch maar cloudbox genomen. Draai inmiddels zonder problemen ubuntu 10 met directadmin en mumble voice server ernaast. Even vervelend af en toe maar eenmaal wat tutorials door gegaan te zijn werkt het allemaal vlekkenloos.