1. Paul Doormalen Member

DNS om gek van te worden !!

Topic geplaatst op: 18-04-2013 om 20:32

Ik ga maar eens een topic starten mbt DNS want op héél de Versio website is er nérgens een fatsoenlijke handleiding te vinden ???

Ja, genoeg over wáár je moet zijn in je klantenpaneel en ook wáár je moet zijn in je Direct Admin, deuhhh... dat is wel het meest eenvoudige maar dáár houd het dan ook mee op, terwijl het daar nou juist begint !!

Ik heb een reseller pakket.
    Dat heeft zijn eigen DNS zeg maar 193.mijndomein.nl en 194.mijndomein.nl
    IP eindigend op 504 en 505 (fictief)

Maar wát geef ik nu in mijn klantenpaneel in en wat in mijn direct admin ?

Ik heb namelijk al van alles geprobeerd en zodra ik test doe op intodns.com , kom ik de meest vreemde foutmeldingen meldingen tegen. Bovendien, en dat is nog het méést vage.... als je elke minuten een dnscheck uitvoert op een en het zelfde domein dan blijkt er telkens een ander resultaat uit te komen zónder dat er tussentijds wijzigingen gedaan zijn ? Ofwel, ene keer foutloos en andere keer foutmeldingen ??

Dus als iemand een abc in DNS beheer kan/wil geven,héél graag !!

Om te beginnen... wát is het verschil of juist de relatie tussen DNS nstellingen op klantenpaneel en Direct Admin
    etc.etc.

Denk dat vele hier wat aan zullen hebben óf ben ik hier nu echt DNS blind ?

2. rog3r Member
    Reactie geplaatst op: 18-04-2013 om 20:58

Hi Paul,

Even een korte uitleg.
    In je DNS beheer in je klantenpaneel moet je de nameservers instellen.

Stel je gaat uit van mijndomein.nl dan krijg je het volgende:

Je maakt hier 2 A-records aan bij het domeinnaam waarop de nameservers moeten draaien.

In het A-record vermeld je het IP-adres van de nameserver en deze geef je een naam : ns1.mijndomein.nl

Daarna herhaal je de procedure voor je ns2.mijndomein.nl
    Let op! Het aanpassen van de DNS kan altijd even duren!

In directadmin maak je 2 nameservers aan met de gekozen IP-adressen en naam.
    Vanaf dit moment zijn je nameservers atief.

Dit youtube filmpje geeft een goede indruk hoe je dit moet instellen in directadmin: http://www.youtube.com/watch?v=_O5UtEghwcE

Anyway, uitleg is beknopt, maar het is allemaal erg logisch.

Vond u dit antwoord nuttig?

3. zeromechanic Member
    Reactie geplaatst op: 18-04-2013 om 22:43

In klantenpaneel :
    DNS uit en je versio nameservers gebruiken ->
    dan kun je de DNS in DA gebruiken en heb je verder niks te maken met je klantenpaneel.
    Nadeel : als DA uitvalt valt ook direct alles van je site uit
    voordeel : je beheert ook je DNS in DA

mogelijkheid 2 :
    DNS beheer aanzetten.
    alle IP adressen vervangen voor het primaire IP van je hostingserver (de fictieve 504).
    de DNS in DA zal dan nu NIET meer werken.

Voordeel :
    -je maakt automatisch gebruik van de mail fallbackserver indien je mailserver plat komt (is voor mij al een pre om dit te gebruiken)
    -mijn gevoel is dat het sneller gaat
    - je kunt een template aanmaken en alle domeinen in 1 klik koppelen aan DNS
    - DNS wijzigingen in 1 klik wijzigen voor al je domeinen via templatesysteem
    - je zit direct in het DNS systeem zonder een omweg

Nadeel :
    - je moet apart inloggen om DNS te wijzigen

Ik heb gekozen voor het template systeem.
    En wat DNS allemaal doet, tja idd weinig te vinden.

de A records zijn de belangrijkste.

maak ook een wildcard A record aan om zo subdomeinen te kunnen gebruiken.

* A IP_VAN_SERVER

4. Paul Doormalen Member
    Reactie geplaatst op: 19-04-2013 om 11:23

Hey rog3r en zeromechanic,

Waanzinnig bedankt !!

Eerlijkheid gebied me te zeggen dat het dus precies zo is als ik dacht máár ik ben behoorlijk aan het twijfelen gebracht !

Hoe dat ....
    Ik ervaar op twéé domeinen alleen maar ellende mbt IP-blocks
    Na een hoop mails over en weer met Versio, werd ik er op gewezen dat DNS instellingen niet helemaal correct waren ?

Ik weet écht héél zeker dat dit eerder wél goed was, ik controleer elk nieuw domein altijd via intoDNS (na 2 dagen).

NU blijkt dat het ene domein wél korrekt is volgens intoDNS en de andere NIET, terwijl ze identiek zijn opgebouwd ???
    Ook merk ik dat beide domeinen het ene moment foutloos zouden zijn om vervolgens een paar minuten later ineens een foutmelding te krijgen in intoDNS ????

Hoe kan dat ?