1. OpticO Member

System Load

Topic geplaatst op: 04-04-2013 om 14:05

Beste,

Ik krijg regelmatig de volgende meldingen: Warning: The system load average is 20.04 (wel met andere getallen uiteraard). Nu kan ik steeds mijn httpd restarten maar ik kan ook mijn DirectAdmin optimaliseren hoorde ik. Maar wat moet ik dan doen en hoe moet ik doen? Kan iemand mij erbij helpen dat deze errors tot het verleden blijven.

Thnx!

2. zwerfkat Member
    Reactie geplaatst op: 04-04-2013 om 14:17

Ik zou altijd eerst uitzoeken waarom de load zo hoog oploopt. Kan een script zijn dat niet lekker loopt of niet optimaal geconfigureerd is (caching), je firewall blokkeert DDOS/BFD aanvallen niet goed of je hebt gewoon te veel bezoekers. In dat geval een cloud boxje extra nemen.

Maar kijk eens wat de oorzaak is van deze load, is de CPU usage erg hoog of staat het systeem te wachten op I/O? Heb je scripts met veel file access? Een VPS is nou eenmaal niet de snelste als het om hard disk I/O gaat.

Vond u dit antwoord nuttig?

3. OpticO Member
    Reactie geplaatst op: 04-04-2013 om 15:22

Zo dat gaat me ff te snel. Ben een beginneling op dit gebied dus als we het stap voor stap even kunnen doen zou mooi zijn haha. Wat kan ik het beste als eerste controleren/doen? Thnx!

4. zwerfkat Member
    Reactie geplaatst op: 05-04-2013 om 14:37

Begin eens met inloggen via SSH en dan het commando "top" uitvoeren. Dan zie je bovenaan de volgende info:

us: user cpu time (or) % CPU time spent in user space
    sy: system cpu time (or) % CPU time spent in kernel space
    ni: user nice cpu time (or) % CPU time spent on low priority processes
    id: idle cpu time (or) % CPU time spent idle
    wa: io wait cpu time (or) % CPU time spent in wait (on disk)
    hi: hardware irq (or) % CPU time spent servicing/handling hardware interrupts
    si: software irq (or) % CPU time spent servicing/handling software interrupts
    st: steal time % CPU time in involuntary wait by virtual cpu while hypervisor is servicing another processor (or) % CPU time stolen from a virtual machine

Ook de load average staat op de eerste regel. Met name us en wa moet je goed in de gaten houden.

Verder een lijst met alle processen die draaien waarbij je in de kolom %CPU kunt zien hoeveel cpu-load elk proces gebruikt. Type op "?" om uitleg tijdens "top", gebruik "q" (quit) om weer af te sluiten. Als er weer een hoge load is, kijk dan eens welke processen dat zijn (httpd = web server, mysqld is data base server).

Kijk ook eens hoeveel vrij geheugen je nog over hebt:

cat /proc/meminfo

Het beschikbare geheugen is "MemFree" en "Cached" opgeteld. Als het goed is heb je dan een minstens een paar honderd megabyte nog ter beschikking.