1. TazyNL Member

Advies/Vraag VPS

Topic geplaatst op: 19-03-2013 om 13:54

Hallo allemaal

Ik zit met aantal vragen hier. Ik zou graag wat meer van VPS willen leren en ermee werken. Daarom zou ik graag wat willen weten voordat ik een VPS bestel.

Als ik DirectAdmin aanvraag en die is geinstalleerd. Ben ik nog veel kennis nodig om VPS te besturen? Of is het dan wel wat makkelijker voor beginner?

Heb nog nooit met VPS gewerkt en ook niet met Linux. Graag wat advies en antwoord op mijn vraag als het kan.

Alvast bedankt.

2. Jerremy Member
    Reactie geplaatst op: 19-03-2013 om 20:12

Hallo,

Ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje als jij, dus ik kan niet echt een betrouwbaar antwoord geven. Ik heb echter wel wat rondgekeken en naar wat ik zie, is alles vrij simpel. Als je een cloudbox hebt kan je kiezen wat voor soort VPS je opzet, dat kan bijvoorbeeld een CentOS (Linux) zijn, zodat je DirectAdmin kan installeren. Als je het door Versio laat doen, doen zij dit allemaal voor jou denk ik, en kan je lijkt me hetzelfde werken als met een shared hosting. Alleen het onderhouden van de software en dergelijke zal je dan wel zelf moeten doen, tenzij je de optie van Versio kiest om maandelijks alles te checken.

Kortom, volgens mij is het vrij makkelijk om er mee te werken als je DirectAdmin installeert/laat installeeren, maar ik weet het niet honderd procent zeker.

Ben benieuwd naar de andere reacties!

Vond u dit antwoord nuttig?

3. TazyNL Member
    Reactie geplaatst op: 20-03-2013 om 10:18

@Jerremy Ik hoop dat ze ons wat meer informatie gaan geven hier. Anders zit ik te denken om Versio te vragen via mail.

Ik zal het wel over een maandje nodig zijn. Gewone hosting zal dan voor me beetje te duur worden.

4. Wesley Berendsen Versio medewerker
    Reactie geplaatst op: 21-03-2013 om 00:24

Beste Muharem,

Als je zelf de installatie gaan doen en onderhoud voor je VPS is er wel enige linux kennis vereist. Je kan zelf directadmin installeren of wij doen dit. De kosten hier voor bedragen dan 30 euro ex BTW per uur. Ook is het mogelijk om eventuele support plannen er bij af te nemen voor je eigen vps zodat wij het onderhoud doen en als er problemen zijn kan u ons mailen voor support zodat wij dit kunnen oplossen.

DirectAdmin (zonder support): €50 euro éénmalig per licentie
    DirectAdmin is een krachtig controlepaneel met honderden functies. Met DirectAdmin kunt u uw websites, e-mails en meer via een webinterface beheren. Let op: U moet zelf DirectAdmin installeren. Licenties:

DirectAdmin (Basic supportplan): €30 euro per maand per licentie
    DirectAdmin is een krachtig controlepaneel met honderden functies. Met DirectAdmin kunt u uw websites, e-mails en meer via een webinterface beheren.

Basic support plan: Versio installeert DirectAdmin op een CentOS virtuele server. Wij loggen één keer per maand in op de virtuele server, controleren alle logs, updaten alle software en zorgen er voor dat de virtuele server goed beveiligd is. Licenties:

DirectAdmin (Advanced supportplan): €50 euro per maand per licentie
    DirectAdmin is een krachtig controlepaneel met honderden functies. Met DirectAdmin kunt u uw websites, e-mails en meer via een webinterface beheren.

Advanced support plan: Versio installeert DirectAdmin op een CentOS virtuele server. Wij loggen één keer per maand in op de virtuele server, controleren alle logs, updaten alle software en zorgen er voor dat de virtuele server goed beveiligd is. Daarnaast monitoren wij de virtuele server 24 uur per dag zodat wij eventuele storingen direct kunnen verhelpen. Ook optimaliseren wij de server maandelijks zodat de server soepel draait. Op uw verzoek kunnen wij extra modules op de server installeren.

5. TazyNL Member
    Reactie geplaatst op: 21-03-2013 om 11:10

Hallo Wesley

Bedankt voor uitgebreide informatie. Echter heb ik dit allemaal wel op website gevonden. Maar toch bedankt.

Waar mij meer om gaat is het volgende.
    Als ik VPS bestel en ik bestel daarbij DirectAdmin zonder support van €50 eenmalig. Als dat alles geinstalleerd is CentOS en DirectAdmin, hoe is het dan om met server te werken? Is het dan moeilijk om alles in te stellen voor website?

Kan ik dan alles via DirectAdmin besturen gelijk of moet ik meer dingen gaan installeren?

Onderhoud ervan ben ik zelf momenteel beetje mee bezig te leren. Heb thuis een servertje staan en ik zet CentOS op en ga mee leren werken.

Alvast bedankt.

6. Wesley Berendsen Versio medewerker
    Reactie geplaatst op: 22-03-2013 om 00:51

Hi TazyNL,

Het er mee werken zal het zelfde zijn als een shared hosting alleen komt er dan een admin level bij in Directadmin. eventuele troubleshooting zal u dan ook zelf moeten gaan doen. Er staat op directadmin.com veel info hoe het meeste wel op te losseb is. Om er voor te zorgen dat de website te benaderen zijn is ook vrij simpel dus. Gewoon het domein aanmaken via user level onder domain administrations net als met de shared hosting. Daarna is het enkel zaak om de DNS door te wijzen naar uw VPS.

7. TazyNL Member
    Reactie geplaatst op: 22-03-2013 om 16:36

Bedankt Wesley

Ik kan momenteel niet €30 of €50 in de maand voor betalen. Vandaar dat ik standard VPS wil met eenmalig €50 voor DirectAdmin.

Als ik in toekomst het kan betalen dan betaal ik jullie al te graag om alles up to date te houden :)

8. zwerfkat Member
    Reactie geplaatst op: 24-03-2013 om 21:11

Hangt er wel vanaf wat je met de VPS wilt gaan doen. Ga je web sites van derden hosten? Zelf had ik basis kennis van Linux, maar het heeft toch zeker een half jaar geduurd voordat ik de server helemaal getuned had zodat ie vlekkeloos draait. Elke dag was ik er wel 1-2 uurtjes mee bezig. Als je een aantal klanten hebt op je server, dan komt er heel wat bij kijken. De hele beveiliging is veel werk, de firewall, DDOS aanvallen etc. Er is wel kant en klare software voor, maar die moet geconfigureerd worden voor jouw server. Wat gebeurd er als bijvoorbeeld je web server er mee stopt en een reboot helpt niet? Of er worden ineens duizenden emails per dag verstuurd, hoe vind je de oorzaak los je dat op? Zolang alles netjes loopt kom je een heel eind met DA, maar zodra er iets mis gaat dan is alleen DA echt niet genoeg. Mijn advies is om met kleine sites te beginnen waarvan de uptime niet het belangrijkste is om eerst genoeg ervaring op te doen, anders kun je later aardig in de problemen komen.

9. TazyNL Member
    Reactie geplaatst op: 24-03-2013 om 23:04

@zwerfkat: Klanten heb ik wel maar dat is bij een andere hosting bedrijf. Hier heb ik zelf een website van me stichting, maar wil het gaan uitbreiden met nog paar website's.
    Er zal ook geen reseller komen op VPS. Het gaat mij alleen om hosting van me eigen website's.

10. Irvitrad Member
    Reactie geplaatst op: 25-03-2013 om 00:53

@TazyN: dan kun je toch veel beter een expert pakket of reseller hosting nemen? Ik heb beide. Daar kun je veel websites op draaien en je betaalt per maand minder dan een vps

11. TazyNL Member
    Reactie geplaatst op: 25-03-2013 om 11:04

@Irvitrad: ben bang dat ik je niet gelijk kan geven.

Hosting: 14,99 p/m
    Reseller: 24,99 p/m
    VPS: 9,99 p/m

Dit zijn prijzen van vergelijkbare paketten. Enige wat bij vps is dan eenmalig €50 voor DirectAdmin

12. zwerfkat Member
    Reactie geplaatst op: 26-03-2013 om 20:52

@TazyNL: gewoon een hostingpakket nemen, die 5 euro per maand gaat je enorm veel tijd en zorgen besparen!