1. DUB Member

Htaccess Wordpress en Installatron

Topic geplaatst op: 22-01-2013 om 12:50

Hoi, ben totaal nieuw in eea en heb net een dag besteed aan lezen van dit forum voordat ik begin met het installeren van WordPress.

Zover ik begrijp moet je eerst PHP5.3 aanzetten in .htaccess.
    Ik heb een .htaccess file gevonden in de subfolder cgi-bin in de public_html en aangepast.

Ik heb echter ook gelezen dat de .htaccess in de root van public_html moet staan.
    Moet ik die .htaccess file nu verplaatsen of niet.

Er wordt aangeraden Installatron te gebruiken om Wordpress te installeren, maar ik lees elders dat Installatron niet werkt met PHP5.3.
    Verwarrend... wat is nu 'de best practice' om Wordpress te installeren?

2. Fabien Versio medewerker
    Reactie geplaatst op: 22-01-2013 om 18:32

Het .htaccess bestand moet in de public_html map komen van je domein, de php 5.3 code zet je helemaal bovenaan.

Indien je via Installatron installeert kan je eerst de installatie uitvoeren, nadien zal er vanuit de installatie een .htaccess bestand zijn aangemaakt, deze kan je editen via de file manager in DirectAdmin, voeg de php 5.3 code bovenaan en sla het bestand op. Nadien via de file manager even gaan nachecken dat er geen rechten meer op 777 staan, ze mogen maximaal op 755 staan op mappen en 644 voor bestanden.

Handmatig installeren: alle bestanden uploaden uit het zip bestand van Wordpress naar je public_html map, .htaccess bestand aanpassen met php 5.3 code via file manager en nadien de installatie uitvoeren, dan staan de rechten ook meteen overal goed.

Vond u dit antwoord nuttig?

3. DUB Member
    Reactie geplaatst op: 22-01-2013 om 22:34

Dank je. Ik zal .htaccess verplaatsen naar de root van public_html.
    Ik zal de handmatige install van Wordpress proberen. Ik heb ergens gelezen dat je dan wel eerst zelf een MySQL database moest aanmaken. Weer even terugzoeken hoe dat zat.

Anyway, aangezien WordPress zoveel wordt gebruikt, zou het jullie wellicht tijd besparen deze info in jullie 'veelgestelde vragen' -lijst te zetten.

4. Fabien Versio medewerker
    Reactie geplaatst op: 23-01-2013 om 01:02

Dat klopt, de database kan je aanmaken in DirectAdmin -> MySQL management. De gegevens van deze database kan je nadien invoeren tijdens de installatie van Wordpress.

5. DUB Member
    Reactie geplaatst op: 25-01-2013 om 04:38

Eea werkt, maar toch wat vragen.

Bij het aanmaken van de MySQL database duurde het even voordat ik er achter kwam dat dat de naamgeving van de database erg beperkt is. Klopt het dat je maar 16 tekens hebt (Versio heeft er al 10 'afgepakt/voorgedefinieerd'). Dus nog 6 tekens die alleen lower case of cijfer mogen zijn?
    Tweede vraag... wat zijn de max tekens en welke tekens mag je gebruiken voor je database passwoord. De default van 7 tekens lijkt erg zwak. Ik gebruik meestal 16 tekens en alles tekens toegestaan via LastPass gegenereerd.

Voor anderen:
    - er wordt steeds gezegd dat je Wordpress in de root moet installeren. Blijkbaar is je 'site-root' de public_html (en niet 1 hoger waar ik WP eerst had gezet).
    - de cgi-bin en de shtml files die standaard in de public-html staan kunnen weg.
    Het is allemaal simpel .... als je dit soort dingen weet.

6. Fabien Versio medewerker
    Reactie geplaatst op: 25-01-2013 om 15:45

@DUB Het klopt dat het aantal karakters beperkt is. De naam is steeds je gebruikersnaam_DBnaam, 16 tekens in totaal, lowercase, uppercase, cijfers kunnen gebruikt worden. Een paswoord van 16 tekens inclusief speciale tekens is ook geen probleem.

De site root is steeds de public_html map van het domein.

7. Angela Dietz Member
    Reactie geplaatst op: 21-11-2013 om 22:41

Waardeloos dat je zoveel stappen moet ondernemen om je wordpress site te laten draaien. Van alles geprobeerd maar blijf een rechten probleem houden. Waarom is dit bij andere provider geen issue?