1. martnl Member

DomeinB laten verwijzen naar domeinA

Topic geplaatst op: 14-12-2011 om 09:51

Beste mensen,

De volgende vraag:

domeinA.nl en domeinB.nl beide qua registrar ondergebracht bij partij X en hosting wordt gedaan bij Versio.

Bedoeling is dat domeinB.nl direct doorverwijst qua mail en www naar domeinA.nl

Bij partij X ingesteld nameserver is ns25.a.nl en ns26.a.nl

Bij Versio op mijn resellerhosting user aangemaakt, en beide domeinen ingevoerd.

Nu wil ik dus bij domainsetup van DirectAdmin bij Versio domeinB.nl zo instellen dat alles naar domeinA.nl gaat.

Een CNAME lijkt me, maar ik krijg het nog niet goed voor elkaar.

Verder twijfel ik of ik voor domeinB.nl niet gewoon bij partij X (registrar) de nameserver moet zetten op de registrar zelf, en dan daar de DNS zo instellen dat alles verwijst naar domeinA.nl

Mijn twijfel zit hierin, als ik bij Versio geen domeinB.nl aanmaak bij de user, dan zal domeinA.nl geen verzoeken afkomstig van DomeinB.nl accepteren lijkt me.

Kortom, tips zijn van harte welkom :)

Groet,
    Martin.

2. Fabien Daniel Versio medewerker
    Reactie geplaatst op: 14-12-2011 om 16:41

Eventueel werken met een 'domain pointer'? Je kan via DirectAdmin domein B laten uitkomen op domein A via een 'domain pointer'. Domein A toevoegen via 'domain setup', dan naar 'domain pointers' gaan en daar domein B toevoegen. 'Create as an alias' aanvinken indien je wil dat domein B in de adresbalk blijft staan.

Ik dacht ook dat de e-mail adressen die je dan op domein A hebt aangemaakt gelden voor domein B maar zelf nog niet getest. Dus e-mail naar info@domeinB.com komt aan in je mailbox info@domeinA.com

Vond u dit antwoord nuttig?

3. martnl Member
    Reactie geplaatst op: 15-12-2011 om 08:46

Bedankt voor je antwoord! Ik bezit een reseller hosting. Ik heb voor deze klant "dns control" aangevinkt en ontdek dat ik als reseller op mijn eigen domein wel domain pointers heb (advanced tools) maar niet op gebruikers niveau.

Ik dacht dat als je in de DNS van domein B zou zetten
    wwww CNAME domeinA.nl

Dat je dan al genoeg ingesteld zou hebben. Maar dat werkt dus niet.

Wat ik krijg is een "Welkom to the home of DomeinB.nl" lege public_html van DomeinB.nl ipv de site op domeinA.nl

Optie zou zijn om bij registrar X de nameservers van Versio weg te halen en daar de DNS in te stellen. Maar ik denk dat de Versio site op DomeinA.nl dan een request van DomeinB.nl niet zou accepteren.

Momenteel staat in DomeinB.nl dat naar DomeinA.nl moet verwijzen dit in dns setup:

cp A ip-adres
    domeinB.nl A ip-adres
    localhost A 127.0.0.1
    domeinB.nl NS ns25.a.nl
    domeinB.nl NS ns26.a.nl
    www CNAME domeinA.nl
    domeinB.nl TXT "v=spf1 a mx ip4:ip-adres ~all"
    localhost AAAA ::1

4. Fabien Daniel Versio medewerker
    Reactie geplaatst op: 15-12-2011 om 18:53

@martnl Geen domain pointers op user level? Als je het domeinB ook hebt toegevoegd via "domain setup" in DirectAdmin en de nameservers verwijzen ernaar is het normaal dat je de inhoud ziet van domeinB. In principe zou je domeinB eerst moeten wissen uit "domain setup" en enkel toevoegen als "domain pointer" via domeinA. Domain pointers moeten ook resolven maar werken meestal wel vrij direct.

Of je werkt via een redirect in het Versio klantenpanel maar dan zie je het doeladres en niet domeinB in de adresbalk.

Als je echt met een CNAME wil werken kan je eens proberen de DNS records aan te maken bij je registrar en verwijzen naar domeinA.

5. martnl Member
    Reactie geplaatst op: 16-12-2011 om 09:32

Bedankt weer voor je snelle reply. Ik heb van Versio zelf de tip gekregen om een redirect te maken 301 forward of 302 forward. Maar dan heb ik dus nog niet dat info@domainb.nl naar info@domaina.nl gaat.

Domain pointers vallen af omdat ik dat alleen op mijn eigen reseller hosting kan doen voor mijndomein.nl en niet op reseller niveau bij de klant.

Logica lijkt me om inderdaad domeinb.nl te verwijderen bij de klant, en bij de registrar een DNS in te stellen die met een CNAME verwijst naar domeinA.nl

Ik heb de ervaring met windows hosting dat je dan wel bij domeinA.nl een hostheader moet toevoegen anders accepteert hij geen requests van domeinB.nl

Geen idee of dat ook opgaat voor unix hosting. Vandaar dat ik domeinB.nl wel bij de klant in zijn controle panel had toegevoegd.

6. Fabien Daniel Versio medewerker
    Reactie geplaatst op: 16-12-2011 om 21:36

@martnl Volgens mij heeft een redirect prioriteit op de DNS records in je Versio klantenpanel waardoor het domein enkel verwijst naar een ander domein en je dus geen mailboxen kan gebruiken, ... lijkt me dus niet wat je zoekt.

Heb je de support gevraagd wat de reden is dat je geen domain pointers kan maken op de accounts van je klanten? Je moet wel inloggen in het account van je klant als zijnde je klant en daar kijken, dat is toch wat je doet?

Voor de CNAME zal je mss eens moeten testen wat wel en niet werkt...

Wat je anders ook kan doen is domein B laten in de domeinadministratie en er een index bestand in plaatsen met een php redirect code naar domein A. Dan zie je in de adresbalk wel steeds domein A staan maar kan je op domein B gewoon werken in DirectAdmin en eender welk e-mail adres op aanmaken onafhankelijk van domein A.

In ieder geval zou ik toch eens navragen waarom je domain pointers niet instelbaar zijn... lijkt me nog steeds het handigste.

7. Reshad Bashir Versio medewerker
    Reactie geplaatst op: 17-12-2011 om 02:28

@Groove Een redirect gaat bij ons via een simpele A record die wordt aangemaakt. Het maakt verder dus niet uit waar de andere records naar toe wijzen. Het instellen van de MX records e.d. is dus geen enkel probleem!

Met andere woorden: E-mail accounts aanmaken is geen probleem.

8. martnl Member
    Reactie geplaatst op: 18-12-2011 om 17:00

Sorry voor mijn Windows hosting achtergrond, maar normaal zou ik op een windowshosting bij DomeinA.nl een hostheader aanmaken met de waarde "domeinB.nl" erin. DomeinB.nl handel ik dan af in het DNS gedeelte van de registrar door daar een CNAME record op te nemen.

Ik heb begrepen dat dat bij Unix hosting ook zo is. Ik heb dus domeinB.nl weggehaald bij de klant, en bij de registrar een CNAME record aangemaakt.

Dat werkt, maar nu krijg ik "Apache is functioning normally". Dat komt, zo heb ik ontdekt, omdat hij nog een "ServerAlias" nodig heeft bij domeinA.nl (dat is dus blijkbaar de hostheader variant bij Unix).

9. martnl Member
    Reactie geplaatst op: 19-12-2011 om 13:40

@groove een domain pointer kan dus achteraf gezien wel. Daarvoor moet je op user niveau instellen dat de klant er ook 1 mag aanmaken, bleek standaard op 0 te staan. Je moet het maar net vinden, maar goed, gevonden nu en dit lijkt een betere oplossing inderdaad.

Nogmaals, dank.