1. Coskun Member

Spam gastenboek van klant

Topic geplaatst op: 17-12-2012 om 14:11

Beste Versio'ers,

Een klant van mij krijgt vaak spam op zijn gastenboek (vitabook - joomla). Wanneer bijvoorbeeld alle spam wordt verwijderd en ik na een paar dagen kijk, zijn het weer rond de 20 spam bijgekomen. Ik blokkeer zelfs de ip adressen die deze spam versturen in een .htaccess bestand.

Wie o wie kan mij helpen/ heeft raad.

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

Coskun

2. remcok Member
    Reactie geplaatst op: 17-12-2012 om 15:26

Zit er een anti-spam captcha in en staat deze ingeschakeld?

Vond u dit antwoord nuttig?

3. Augus Van Gils Member
    Reactie geplaatst op: 17-12-2012 om 23:13

Gastenboek vermijden, de spammers zijn helaas veelvuldig aanwezig tegenwoordig. Daarbij is Captcha een mogelijkheid of enkel met gebruikers werken die moeten inloggen.

4. Coskun Member
    Reactie geplaatst op: 18-12-2012 om 08:30

Er staat reCaptcha (van Google) plugin op.
    (zie: http://www.google.com/recaptcha )
    na een dag weer 7 spams

5. remcok Member
    Reactie geplaatst op: 18-12-2012 om 10:22

Dan werkt de captcha goed, anders had je na een dag 700 spams. :-)

Je krijgt zoiets bijna niet waterdicht met standaard tools, het zal altijd een kat en muis spel zijn.
    Het wordt een stuk waterdichter als je een custom captcha (of soortgelijk) laat maken, een uniek ontwerp dus met een unieke strategie. Ik heb voor één van mijn sites (waar een comments functie in zit zonder te hoeven registreren) zelf een captcha achtige ingebouwd (helaas, geen Joomla). Voor die tijd ook een stuk of 7 tot 10 spammetjes per dag, daarna 0.
    Blijft staan dat de kans op spam, wat je ook doet, of je nou wel of niet met een mail adres moet registreren, aanwezig blijft. Dat moet je klant minimaal accepteren.

6. Coskun Member
    Reactie geplaatst op: 18-12-2012 om 12:40

Bedankt Remocok,

Ik zal kijken of een andere captcha of iets anders mogelijk is.