1. Denise Member

Lege databases

Topic geplaatst op: 13-12-2012 om 19:09

Hallo allemaal,

1,5 Week geleden (4 december 's ochtends) zijn al mijn databases gewist, ook zijn verschillende files veranderd op de server, zodat Joomla (incl. mijn webshop) en phpBB onbereikbaar waren.
    Ook waren de nameservers veranderd.

Volgens Versio hebben zij niets gedaan en daar ga ik dan ook vanuit. Ik heb echter ook niets veranderd, dus lijkt mij de enige mogelijkheid dat iemand gehackt heeft.
    Ik heb wel back-ups van mijn databases, maar deze zijn al een aantal weken oud, van één database zelf een paar maanden oud.
    Mijn eigen schuld, had ik vaker back-ups moeten maken. Ik heb op 30 november wel een back-up gemaakt via DA, maar weet niet meer of dat van het hele Reselleraccount is of van mijn hoofddomein.

Na chatoverleg op 4-12 kwam ik erachter dat de nameservers veranderd waren door de hacker, deze heb ik weer juist gezet. Ik moest 4-8 uur wachten en dan zouden mijn domeinen weer online zijn.
    Helaas niet, dus weer gechat. Nu duurde het tot 24 uur.
    Na 26 uur deden de domeinen het nog niet, dus weer gechat. Ik moest nog even geduld hebben, volgens Versio was het in orde, zij konden dat wel zien.
    Na 36 uur weer gechat, toen bleek opeens dat er een scriptfout in de domeinen zat volgens Versio. Pas toen kwam ik erachter dat de databases leeg waren en er met de files was geknoeid.
    De files heb ik weer in orde gebracht en van de kleinere sites de oudere databases teruggezet zodat zij online zouden zijn.

Versio heeft gezegd mijn laatste back-ups van 3 december terug te zetten, dat vond ik een bijzonder vriendelijk aanbod. Ik verwachtte dat de back-ups 4 december of hooguit de 5de teruggezet zouden worden. Dan kon ik verder aan de slag met de fora en mijn winkel.

Ondanks iedere dag mailen en chatten heb ik na diverse toezeggingen nog steeds geen databases terug. Ik ben ondertussen echt wanhopig, want na 1,5 week geen winkel betekent dat ook een enorm klantenverlies. De opbrengst van mijn winkel is voor het goede doel wat ik heb en mijn stichting kan niet draaien zonder inkomsten.

Wat moet ik ervoor doen om wel de databases te krijgen? Het lijkt mij een hele simpele handeling voor Versio. Ik wordt al 8 dagen aan het lijntje gehouden.
    Ik ontvang bv. een mail met de vraag welke databases, dan geef ik de namen en een dag later krijg ik vrijwel dezelfde vraag. De dag erop hoor ik helemaal niets enzovoort.

Ik probeer het nu maar op deze manier, in de hoop dat het nu gaat lukken.
    Ik heb de toezegging, anders had ik geen 10 dagen gewacht, maar was met de oudere databases verder gegaan.

Ik hoop dat ik nu wel echt een reactie krijg waar ik iets aan heb, ik zit al een aantal jaren bij Versio en had tot nu toe geen klachten, dit ben ik niet gewend van ze, van een ander trouwens ook niet.

Welk persoon binnen Versio kan ik het beste bereiken, heeft iemand eerder met succes resultaat gehad bij een medewerker?

2. remcok Member
    Reactie geplaatst op: 13-12-2012 om 20:34

Ik had meteen al, op het moment dat je het probleem opmerkte, de (te) oude backup terug gezet en er zo voor zorgen dat zaken in ieder geval doordraaien.

En daarna eens rondkijken of je iets nieuwers kan regelen.
    Je bent nu 1,5 week verder en geeft de schuld aan Versio. Misschien hadden ze niet iets toe moeten zeggen, maar dit is wel gewoon je eigen verantwoording. Zet per direct je oude backup terug en hoop dat er op korte termijn nog actie van Versio komt, maar om het makkelijk te houden: reken daar gewoon niet op. Dan valt het altijd mee.

Vond u dit antwoord nuttig?

3. remcok Member
    Reactie geplaatst op: 13-12-2012 om 20:36

Vergeten te vragen: weet je de oorzaak van de hack?
    Een lek script? Of is je wachtwoord gewoon geraden?
    Je moet in princiepe van beide uitgaan.
    Dus wachtwoorden veranderen, kies een sterk wachtwoord.
    En controleer de scripts die je hebt draaien of daar geen updates voor zijn, zo ja, upgraden.
    Sowiso alles op je server nalopen, want men kan ook scripts hebben geinstalleerd die hetzelfde straks gewoon weer doen.

4. Denise Member
    Reactie geplaatst op: 13-12-2012 om 21:24

Als ik een glazen bol had gehad en dit van te voren had voorzien dan had ik de oude databases gebruikt.
    Als je toezeggingen hebt en je verwacht dat het hooguit een dag gaat duren dan is het beter om je winkel even dicht te houden, dan dat nieuwe klanten zich registreren, er bestellingen gedaan worden, met als gevolg dat deze weer weg zijn als de nieuwere DB wordt teruggezet.

Uiteraard heb ik direct mijn wachtwoorden (die al sterk waren) veranderd en alles gecontroleerd. Ik weet niet wie er gehackt heeft en hoe en of er überhaupt gehackt is.

Ik open dit topic met de vraag of iemand een tip heeft die mij kan helpen de databases terug te krijgen en weet bij welke afdeling ik moet zijn. Tot nu toe is alles wat ik geprobeerd heb wel met toezeggingen, maar zonder resultaat.