1. Jim Luyendijk Member

Performance problemen VPS

Topic geplaatst op: 12-12-2012 om 16:25

Wij maken al enige tijd gebruik van een VPS bij versio met OpenVZ (de oude VPS dus). hierop draaien wij Magento die volledig geoptimaliseerd is.

Ook lijkt alles goed ingesteld te zijn op de server. Vanuit onze kant geen problemen kunnen ontdekken op de server.

Nu is het zo dat de sites soms 3 weken perfect draaien supersnelle laadtijden geen problemen. Maar zo af en toe loopt de memory usage vanuit het niks op en crashed de server. Soms is dus 1x in de 3 weken maar kan ook wel eens 3x per dag zijn. Er is eigenlijk geen peil op te trekken.

Dit heb ik al een paar keer aangekaart bij Versio die zeggen niks te kunnen zien op de server. 1x had ik een medewerker die zag dat een andere klant op de server aanvallen uitvoerde vanaf de server. Deze werd geblokkeerd en toen waren de problemen een hele tijd weg. Nu begint het weer maar wordt er gezegd dat het deze keer niet die oorzaak heeft.

zijn er mensen bekend met dit probleem op de oude VPS'en die misschien een oplossing hiervoor hebben?

2. Rene Van Beekveld Member
    Reactie geplaatst op: 12-12-2012 om 17:08

Ik draai dan niet op een VPS, maar heb sinds vandaag ook continu out of memory problemen.

Vond u dit antwoord nuttig?

3. zwerfkat Member
    Reactie geplaatst op: 13-12-2012 om 09:44

Als er (te) veel connectie worden gemaakt met apache, dan kan het geheugengebruik enorm oplopen. Apache is namelijk niet zo heel zuinig met het geheugen. Heb je wel een goede anti-DDOS draaien? Zie bijvoorbeeld: http://helpinlinux.com/apf-bfd-and-ddos-installation-steps/

Verder heeft apache een probleem met het opruimen van semaphores na (te) veel connecties. Je kunt dit testen met het volgende commando:

# ipcs -t | grep -c apache

Indien het aantal boven de 100 komt dan wordt het tijd om ze op te ruimen:

# ipcs -s | grep -P "\\sapache\\s" | awk ' { print $2 } ' | xargs ipcrm sem >/dev/null 2>&1

Ik draai elk uur een cron job die alle semaphoren opruimt die ouder zijn dan 1 dag of wanneer het aantal groter is dan 150.

4. Jim Luyendijk Member
    Reactie geplaatst op: 13-12-2012 om 12:57

Ik ga het eens in die hoek zoeken inderdaad.

Denk dat ik wel CSF installeer ziet er iets makkelijker te gebruiken uit.

Nog een kleine vraag wanneer ik CSF installeer en alleen mijn thuisip en bedrijfsip op de whitelist zet kan ik dan nog wel vanuit ergens anders de server restarten via vps.axc.nl in geval van nood?

5. wihm Member
    Reactie geplaatst op: 13-12-2012 om 21:18

Kijk eens naar de Apache module mod_qos. Daar mee kun je een flink aantal zaken mbt connecties beperken. Bijv keep-alive support stoppen bij een max. aantal connecties. Of het aantal connecties vanaf één IP-adres, een (mysql)server gaat vaak onderuit door in de browser simpelweg F5 ingedrukt te houden.

6. toktokcity Member
    Reactie geplaatst op: 14-12-2012 om 00:37

Ik had deze week hetzelfde probleem. Vandaag nog van 9:30 tot 14:30, uitstekend te zien op VPS.axc.nl Er wordt op mijn server gescand naar software die er helemaal niet draait. Heb CSF al tijdje draaien maar die kan dit niet voorkomen. Heb vanmiddag wel ingesteld dat bij 4x opvragen van niet bestaande pagina's ip een uur wordt geblokkeerd. Als het onderhoud klaar is overweeg ik mod_security te installeren. Iemand daar ervaring mee bij Versio?

7. zwerfkat Member
    Reactie geplaatst op: 14-12-2012 om 12:21

@Jim Luyendijk: kan natuurlijk geen kwaad om vps.axc.nl (159.253.0.49) ook op de white list te zetten. Maar via de seriele console moet je volgens mij altijd toegang kunnen krijgen. Wordt wel tijd dat je een firewall installeert, een eigen server aan het Internet hangen zonder firewall is echt vragen om moeilijkheden.

8. Jim Luyendijk Member
    Reactie geplaatst op: 14-12-2012 om 15:58

CSF staat op de planning om te installeren volgende week. Gisteravond was het helemaal drama van 20.00 gisteravond tot 10.30 vanochtend eruit gelegen. Deze keer lag het gelukkig bij versio onderhoud was iets misgegaan.

Nu gelukkig alles weer zoals het hoort.

9. Jan Donker Member
    Reactie geplaatst op: 18-01-2013 om 13:29

Het is om de haverklap raak. Ik gebruik niet eens Apache, dus vergeet al die goedbedoelde adviezen maar. Ik heb alleen een nginx reverse proxy server en een mailserver. Ik gebruik zelf bijna geen geheugen of CPU-tijd. Toch zitten we met het totaal altijd boven de 512 Mb. Vandaag zijn we weer een half uur onbereikbaar vanaf internet ( 100 % packet loss met met ping )

"Nee hoor, er is hier niks aan de hand" is het standaard antwoord.

Ze kennen de identiteit van die hackers toch ? Kunnen ze die niet iets actiever bestrijden ? Ik vind het een beetje raar dat zo iemand bij een van de grootste hosting-providers niet bekend is, en wekenlang ongestoord kan doorgaan met zijn vernielingen. In plaats van alleen maar op een knop te drukken, kun je ook aangifte doen.