1. Jan Donker Member

Als het goed werkt, waarom zou je dan ov

Topic geplaatst op: 28-11-2012 om 11:24

Dat is een beetje een hypothetische vraag, want onze VPS heeft nooit goed gewerkt.
    De OS versie liep bij oplevering al een jaar achter en wordt niet meer bijgewerkt, daardoor kan ik ook nginx niet upgraden.
    Logrotate heeft het nog nooit gedaan, krijg ik ook niet werkend, omdat anacron gedeeltelijk ontbreekt. Je moet de VPS rebooten om een logrotate te forceren.
    Het serial console werkt niet, je moet zelf een ssh daemon draaien en die beveiligen tegen hackers.
    Ik heb geen idee hoeveel dataverkeer we gebruiken, want de meting doet het niet.
    Er is geen virtual memory. Het systeem gedraagt zich alsof er 2 keer zoveel geheugen in zit als je werkelijk hebt, maar je krijgt keihard een segmentation-fault als je geheugengebruik te hoog is.
    De VPS is per uur ongeveer 10 minuten niet te pingen of op wat voor manier dan ook aanspreekbaar, terwijl het console altijd meldt dat alles in orde is.
    Je ziet wel gaten in de reports.
    Mail versturen is altijd een drama geweest. 10 % Werd gebounced, we zijn maar opgehouden met die mailinglijst. Dan was de reverse DNS entry weer foetsie, dan crashte de mailserver omdat de klok achteruit gezet werd, ons ip nummer bleek ook heel populair bij beheerders van RBL's, je wil niet weten hoeveel redenen er bestaan om mail te bouncen.

Nu las ik dat ik voor hetzelfde geld ook een cloudbox kan huren met op papier betere specificaties. Is dat werkelijk een verbetering, of kom ik van de regen in de drup ?

2. remcok Member
    Reactie geplaatst op: 28-11-2012 om 20:52

Ik gooi even een knuppel in het hoenderhok:
    Bijna alle problemen die je beschrijft te hebben met je VPS, zijn de schuld van de installatie en configuratie. Bij een VPS ben je daar zelf voor verantwoordelijk. Een frisse herinstal met juiste configuratie lost het op.

Overstappen naar een cloudbox (wat gewoon een VPS is, maar een ander onderliggend systeem, wat daadwerkelijk beter is dan het oude systeem van Versio) lost het mogelijk op.
    Maar als jouw eigen 'systeem beheerder' skillz te wensen over laten, raak je ook hier vroeg of laat in dezelfde problemen.

Met uitzonderingen van het in het geheel niet bereikbaar zijn van de VPS, dat is de 'schuld' van Versio.

Vond u dit antwoord nuttig?

3. Jan Donker Member
    Reactie geplaatst op: 28-11-2012 om 21:19

Dat klinkt best plausibel, het is alleen niet waar. Ik beschrijf alleen problemen die je niet kan oplossen als je niet bij de host van de VPS kan. Bij een VPS zoals Versio dat tot voor kort aanbood, installeer je niet zelf je OS ( in mijn geval Ubuntu Linux ) Dat kan niet, want die images zijn onderdeel van de virtualisatiesoftware. Het zou waar zijn als het een dedicated server was, maar het is een virtuele server. Bij Linux software bestaat er zoiets als dependencies. Versie X van pakket Y kan alleen geïnstalleerd worden als a, b, c en d aanwezig zijn. Daar loop je op vast. Waar je ook op vastloopt, zijn pakketten die half geïnstalleerd zijn, omdat het installatiescript kennelijk niet tot een goed einde gekomen is, zoals het geval is met anacron. Dan is de binary er wel, maar de configuratiefiles die normaal onderdeel vormen van de installatie ontbreken.

Nog afgezien daarvan, is het bereikbaar zijn van een webserver 100 keer belangrijker dan het problematische beheer, dus ik heb eigenlijk wel een punt.

4. zwerfkat Member
    Reactie geplaatst op: 29-11-2012 om 10:01

Je zou CentOS 5.8 kunnen overwegen, ik draai dat op zowel een klassieke als een cloudbox VPS zonder problemen.