1. Thomas Janssen Member

Domein laten verwijzen naar thuisserver

Topic geplaatst op: 06-11-2012 om 18:45

Beste mensen,

Ik heb sinds kort de domeinnaam x97.nl geregistreerd en wil graag deze laten doorverwijzen naar een online kaart die ik op mijn computer thuis draai.
    Aangezien we een dynamisch IP-adres hebben, gebruiken we momenteel een gratis dyndns dienst via onze router. Het IP-adres veranderd echter niet regelmatig, dus kan ik ook een normale domeinnaam laten doorverwijzen, toch?

Momenteel hebben we j97.dlinkddns.com dat naar ons ip-adres verwijst.
    Nu wil ik graag dat ik ftp.x97.nl kan laten verwijzen naar ftp://onsipadres:poortnummer in plaats van gebruik te maken van j97.dlinkddns.com:poortnummer.

Momenteel kan ik wel gewoon van buitenaf via j97.dlinkddns.com:poortnummer gebruik maken van FTP. De dienst werkt dus gewoon naar behoren. Echter stuurt ftp.x97.nl mij niet door naar het juiste adres. In het DNS beheer heb ik gewoon naam: ftp.x97.nl, type: A, value: ftp://ipadres:poort. En er zijn al 24 uur verstreken sinds het instellen.

Wat doe ik fout?

Alvast bedankt!

2. Thomas Janssen Member
    Reactie geplaatst op: 06-11-2012 om 19:06

Ik heb bij registratie wel gekozen voor het parkeren van het domein, maar dit heeft geen invloed bij het instellen van het DNS records, toch?

Vond u dit antwoord nuttig?

3. zeromechanic Member
    Reactie geplaatst op: 06-11-2012 om 21:33

ftp.x97.nl, type: A, value: ftp://ipadres:poort.

gaat niet werken.

domain.tld A IPVANJESERVER
    www.domain.tld A IPVANJESERVER
    ftp.domain.tld A IPVANJESERVER

DNS kan niks met poorten.
    DNS doet niks anders dan het vertalen naar IP adressen

ftp zit standaard poort 21, als je een andere poort hebt zul je dit moeten aangeven in je ftp programma, of in je browser : ftp.domain.tld:21 of
    ftp://domain.tld

4. Thomas Janssen Member
    Reactie geplaatst op: 07-11-2012 om 22:00

Het is dus niet mogelijk om dat van die poorten te omzeilen op een bepaalde manier? De charme van een domeinnaam leek mij juist het niet hoeven invullen van cijfers.

Al is het sowieso fijn dat ik geen IP adres hoef te onthouden.

5. Thomas Janssen Member
    Reactie geplaatst op: 07-11-2012 om 23:37

Desondanks ontzettend bedankt voor het antwoord!

6. Emmy Dens Member
    Reactie geplaatst op: 08-11-2012 om 15:23

Je kan een subdomein aanmaken, bv. thuis.mijndomein.be, A record, met als doel-IP je thuis-IP.

Als je dan thuis.mijndomein.be:21 of thuis.mijndomein.be:1234546 neemt, dat zal altijd bij je router/server/.. thuis uitkomen, dus als je het daar dan allemaal goed forward en instelt komt dat wel terecht.

Value van je record dus gewoon veranderen in ipadres, ftp:// en poort eraf laten.

7. zeromechanic Member
    Reactie geplaatst op: 08-11-2012 om 21:15

Je hoeft die cijfers :21 er inprincipe ook niet achter te zetten

een website, dus je www gedeelte is standaard poort 80 (of soms 8080)
    ftp is standaard poort 21.

deze poorten staan gedefinieerd als een listen in jet httpd.conf
    als je andere poorten wilt gebruiken, dien je dus de config van je server aan te passen.

als je bv filezilla gebruikt voor FTP, is poort 21 standaard.

als je webbased in wilt loggen op FTP, gebruik je ipv HTTP:// FTP://
    hoe het dan werkt met de poort durf ik niet met zekerheid te zeggen.

je kan dus ook jedomein.nl:21 gebruiken.

Dus.
    in je DNS verwijs je dus eigenlijk ALLES naar de je IP middels je A record.
    afhankelijk hoe je server is geconfigd, worden de poorten bepaald.

8. Thomas Janssen Member
    Reactie geplaatst op: 12-11-2012 om 00:31

Als ik het goed begrijp moet ik dus een webserver instellen om een bepaald subdomein.domein.nl te laten verwijzen naar bijvoorbeeld x97.nl:33123? Dat FTP automatisch werkt, zonder de poort bij het domein klopt inderdaad.

9. Paul Baeten Member
    Reactie geplaatst op: 09-01-2013 om 20:10

Als ik het goed begrijp heb je op je computer een server geinstalleerd maar zit je verveeld omdat je ip-adres altijd verandert.Je hebt de domeinnaam "http://x97.nl" bij versio.Ga naar zoneedit.com en maak een account aan.Je krijgt van zoneedit vervolgens 2 naamservers.Vul die in bij versio op "Naamservers instellen".Vervolgens kan je via zoneedit redirecten naar het subdomein van je ip-updater.Ik prefereer "www.no-ip.com" als updater omdat die ook poort 80 aankan.En klaar is kees.Nog problemen?Contacteer mij dan maar.