1. Ruud Lampers Member

Handleiding Cloudbox?

Topic geplaatst op: 10-08-2012 om 21:21

Is er ergens een handleiding voor het Cloudbox VPS systeem?
    Er zijn een flink aantal dingen die ik niet kan vinden.
    - Hoe maak ik een backup van een draaiend VPS?
    - Hoe kan ik backups maken naar een FTP locatie?
    - Hoe kan ik een backup verwijderen?
    - Hoe kan ik een "User template" maken?
    - Hoe kan ik de hoeveelheid gebruikte schrijfruimte en geheugen zien?
    - Kan ik de naam en hostnaam aanpassen (hostname lukt op server zelf wel middels /etc/hostname, maar veranderd niet mee in de panel)?

Opzich is dat Cloudbox een mooi systeem, maar jammergenoeg zijn een aantal essentiële zaken (zoals backups) niet echt goed geregeld.

2. Haaarold Member
    Reactie geplaatst op: 12-08-2012 om 01:10

Alles waar je naar vraagt is aanwezig, maar de navigatie van de CloudBox laat echt te wensen over. Zo kom je via het linker menu "Virtual Machines" d.mv het icoontje vrachtwagen wel bij een overzicht van de backups. Backups maken gaat echter via het menu "Storage" >"Disks" als je een VM hebt aangeklikt. Als je het eenmaal weet geen probleem, maar geen optimale navigatie naar mijn idee. Overigens lijk je op dezelfde locatie uit te komen via deze twee navigatiewegen, het knopje "Take Backup" ontbreekt echter via de eerste weg.

Het backup systeem dat Versio je biedt zijn snapshots. Deze slaat Versio voor je op, je kunt ze maken, verwijderen of terugzetten via het paneel. Wil je backups via FTP wegzetten, dan zal dit via bijvoorbeeld DirectAdmin moeten. Deze situatie ken ik ook van andere VPS-providers.

De totalen van je cloudboxen en wat je nog te verdelen hebt over VM's kun je zien als je inlogt. Het verbruik van individuele VM's vind ik ook erg onduidelijk. Volgens de klantenservice zou je ook gemakkelijk je dataverbruik moeten kunnen zien, ik heb nog niet kunnen ontdekken waar. Bij het gebruik van DirectAdmin kun je het daar zien natuurlijk. Maar je wilt misschien niet op al je VM's een controle paneel.

Prachtig systeem, maar er valt nog wel wat te verbeteren aan de overzichtelijkheid.

Vond u dit antwoord nuttig?

3. Ruud Lampers Member
    Reactie geplaatst op: 13-08-2012 om 09:40

@Haaarold, die backup functionaliteit hebben ze inderdaad goed verstopt!

Backup via FTP vanaf de server zelf is een mogelijkheid echter gebruik ik niet-standaard inrichting (Varnish/Nginx) waardoor control panels geen goede backup maken; zal dus wat werk kosten zelf een backup in te richten. Maar de keuze om geen LAMP inrichting te kiezen is de mijne, en zo ook de consequenties.

De user templates is een gemis. Momenteel hebben we hier één VPS om te testen, maar als we meerdere servers willen inrichten is het prettig als we makkelijk servers kunnen clonen. Ik verwacht geen Amazon-achtige mogelijkheden, maar opschalen moet toch wel met een paar minuten per VPS kunnen.

Ik vrees dat dit de kinderziektes zijn van een nieuw systeem als Cloudbox. Had dit weekend ook al een aantal bugs m.b.t. Ubuntu 12.04 doorgestuurd naar de support email. Hopelijk pakken ze dat soort dingen snel op.

4. Matthias Streulens Member
    Reactie geplaatst op: 13-08-2012 om 11:33

De mogelijkheid die ik had is een 2de kleine Virtuele Machine bijmaken en daar de backups op zetten.

5. Haaarold Member
    Reactie geplaatst op: 13-08-2012 om 13:52

@Ruud: als je een backup van een VPS maakt, heb je in het overzicht van backups een link 'Convert to template'. Ik weet niet wat dit precies doet, maar wellicht is dit de clonefunctie waar naar je op zoek bent?

Zie ook: https://help.onapp.com/kb_article.php?ref=8333-IDGH-8178