1. Rob Sneyers Member

Probleem import mySQL database

Topic geplaatst op: 24-06-2012 om 21:33

Omdat mijn vorige hosting provider er een zootje van maakte (en bijna al zijn klanten was kwijtgeraakt) besloot ik over te stappen op Versio.
    Mijn bestaande domein werd overgezet nadat ik een backup had gemaakt van de bestaande files. Eén van de zaken die moest worden overgezet is een phpbb forum.
    Via phpMyAdmin maakte ik een export van de phpbb database.
    Het importeren van de database bij Versio lukt echter niet.
    Probleem 1: de naam van de database is phpbb_5. Als ik in MySQL deze naam invoer krijg ik de melding dat ik ongeldige karakters gebruik (de underscore).
    Probleem 2: ik heb dan maar een db aangemaakt (prefix)_test. Dit lukt, database wordt gecreëerd. In phpMyAdmin importeer ik dan het backup-bestand.
    Dit mislukt - error 1044 "Access denied". Ik heb geen rechten om in phpMyAdmin een db te creëren.
    Probleem 3: een kopie gemaakt van het backup bestand, in deze kopie overal phpbb_5 vervangen door (prefix)_phpbb5. In MySQL een database aangemaakt (prefix)_phpbb5.
    Import uitgevoerd; foutmelding "database bestaat reeds".
    Het is essentieel voor mij (en voor de leden van het forum) dat ik de backup kan terugplaatsen en het forum terug kan laten draaien in de laatste geldige configuratie.

Weet iemand raad ?

2. RayHammer Member
    Reactie geplaatst op: 25-06-2012 om 06:57

Hoe groot is je mysql bestand? Probeer eens met mysql administrator tool het bestand terug te zetten.

http://dev.mysql.com/downloads/gui-tools/5.0.html

Vond u dit antwoord nuttig?

3. Randal Vanheede Member
    Reactie geplaatst op: 25-06-2012 om 15:07

Als ik het zo kan zeggen, is PhpBB echt een pain-in-the-ass om van host te veranderen en dit heb ik zelf meegemaakt. Om die redenen ben ik ook overgestapt naar IP.Board of MyBB die in mijn opinie makkelijker over te zetten zijn.

Niet dat dit een goeie hulp is, of zelfs geen hulp, maar ik raad alleen maar aan dat MyBB (gratis) en IP.Board (betaald) beter werken bij mij dan PḧpBB!
    Ze zijn trouwens ook veiliger.

4. Rob Sneyers Member
    Reactie geplaatst op: 25-06-2012 om 16:33

Bedankt voor de reacties.
    Heb intussen zelf wat zitten grasduinen over hoe best phpbb overzetten en het is inderdaad niet gemakkelijk.
    Misschien dat er in de toekomst nog mensen zijn die dit moeten doen, daarom een overzichtje van de stappen die je moet ondernemen, met daarbij de problemen die ik ondervind en mogelijke oplossingen:

- backup maken van de phpBB bestanden: OK
    - backup maken van de DB: OK
    - nieuwe database aanmaken: hier zit ik met het probleem dat ik in Versio phpMyAdmin geen rechten heb om een DB te creëren. De backup van mijn DB bevat echter het commando CREATE_DATABASE.
    Een mogelijke oplossing is eerst een nieuwe, lege database aanmaken in MySQL. Daarna een kopie van de backup van de oude DB maken, en in deze kopie het commando CREATE_DATABASE verwijderen. Daarna importeren. Indien dat niet lukt moet ik via kopiëren en plakken de sql-instructies uit de kopie van de backup invoeren in de nieuwe DB.
    Als dat lukt is de database klaar.
    - de gegevens in de backup van de php bestanden aanpassen (config.php), naam database, user, paswoord aanpassen.
    - de aangepaste backup van de php bestanden met FTP opladen naar het juiste subdomein.
    - testen

Eenvoudig is inderdaad anders.

5. RayHammer Member
    Reactie geplaatst op: 26-06-2012 om 09:18

Gebruik gewoon http://dev.mysql.com/downloads/gui-tools/5.0.html

phpbb is helemaal niet zo moeilijk hoor.

6. ellieo Member
    Reactie geplaatst op: 06-07-2012 om 20:10

Waar moet dat bestand geinstalleerd worden RayHammer? ( http://dev.mysql.com/downloads/gui-tools/5.0.html)

7. RayHammer Member
    Reactie geplaatst op: 07-07-2012 om 10:01

Op je eigen computer. Vergeet niet je ip toe te voegen in directadmin van je mysql acount, anders connect hij niet.